Skrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.
Abstract
Denna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var att
kartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer utvecklad
förståelse av texten. Under projektets gång skrev eleverna läsloggar och det är dessa som analyseras i uppsatsen.
Nitton elever deltog i projektet och av dem valdes tio läsloggar ut för analys, fem skrivna av flickor och fem
skrivna av pojkar. Läsloggarna analyseras utifrån tre teoretiska begrepp: lässtrategi, läsart och
föreställningsvärld. En läsart är det förhållningssätt och perspektiv läsaren tillämpar vid läsningen av texten.
Lässtrategier är medvetna val läsaren gör för att fördjupa sin förståelse av texten och kan vara i form av metoder
eller perspektiv. Föreställningsvärlden är den textvärld läsaren bygger upp i sitt sinne över sin förståelse av
texten. Analysen visar att flickor är bättre på att använda flera olika perspektiv och strategier för att förstå texten
och de kan därför utveckla och fördjupa sina föreställningsvärldar i större grad än pojkarna. Flickorna har också
lättare att se sin egen roll i läsupplevelsen och att kritisera sin egen förståelse. Detta gör det möjligt för dem att
anpassa användandet av strategier på ett mer effektivt sätt och på så vis öka sin läsförståelse. Analysen av
läsloggarna visar också att läsloggen är ett bra verktyg både för eleven och för läraren för att förtydliga elevens
förståelse och visa förmågor och möjliga utvecklingsmöjligheter. Läsloggen kan på så vis användas praktiskt för
att kartlägga elevernas resa genom texten mot en ökad läsförståelse och måluppfyllelse i svenskämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Schill, Danielle
Keywords
Lässtrategier
föreställningsvärldar
läsarter
lä
Language
sv