”Hästböcker till killarna och fotboll eller ishockey till tjejerna” - Om hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med litteratur ur ett genusperspektiv
Abstract
Syfte
Vårt syfte med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med nio lärare undersöka hur genusmedvetna de
är i arbetet med skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten. Vi vill granska vilka kriterier lärarna utgår ifrån
när de väljer litteratur i undervisningen, hur litteraturen läses och bearbetas och hur lärarna själva reflekterar över
sitt arbete i dessa avseenden. Allt detta undersöks i relation till deras uppdrag att motverka traditionella
könsmönster och förebygga fördomar om manligt och kvinnligt.
Huvudfråga
Hur formulerar sig lärarna kring sitt eget arbete med skönlitteratur i relation till skolans uppdrag att motverka
traditionella könsmönster och fördomar om manligt och kvinnligt?
Metod och material
I denna uppsats har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, dels för att vårt huvudsakliga mål har varit
att granska hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med skönlitteratur, men dels också för att undersöka
skillnaden mellan pedagoger i hur ofta och avsiktligt de använder sig av genusdiskussionen i undervisningen. De
nio pedagoger vi har intervjuat är verksamma i olika årskurser från lågstadiet upp till gymnasiet.
Resultat
De slutsatser vi kan dra utifrån vår undersökning är att alla lärare på olika sätt har nämnt vikten av att arbeta med
genus i relation till skönlitteratur, och att de flesta av respondenterna har talat om betydelsen av att arbeta
kompensatoriskt för att lyfta fram flickor, både i klassrummet och i litteraturen.
Betydelse för läraryrket
Vår undersökning bidrar till att synliggöra hur ett antal lärare tänker kring genusperspektivet i undervisningen,
vad det finns för tillgångar och var det finns för utvecklingsmöjligheter, och kan på så sätt ligga till grund för
riktade insatser så som fortbildning eller andra skolutvecklingsprojekt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Andréasson, Susanna
Larsson, Julia
Keywords
Genus
barn- och ungdomslitteratur
skönlitteratur
Language
sv