dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka fem svensklärares föreställningar om läsning av olika typer av texter.
Undersökningen genomförs mot bakgrund av den medialisering som sägs prägla samhället och skolan. Syftet är
också att relatera till spörsmål som postulerats inom det senaste decenniets svenskämnesdidaktiska forskning,
bl.a. frågor om hur, vad och varför man ska läsa olika typer av texter. Uppsatsens huvudfråga berör relationen
mellan läsarter och texttyper. Denna besvaras genom att undersöka vilka läsarter som möjliggörs, efterfrågas och
premieras i lärarnas resonemang. Materialet består av fem intervjuer med verksamma gymnasielärare inom
ämnet Svenska. Intervjuerna genomfördes i november 013. Undersökningsmaterialet analyseras genom åtta
olika läsartsbegrepp.
Genom att använda läsarter som både undersökningsobjekt och analysverktyg syns vilka läsarter som efterfrågas
av lärarna. Dessutom blottläggs tydliga relationer mellan specifika läsarter och medier. Generellt framträder den
estetiska och kritiska läsarten som de mest efterfrågade – vilket både bekräftar och motsäger samtida forskning.
Sammantaget anser lärarna att eleverna saknar den kritiska läsarten, ofta som en konsekvens av att medievanorna
leder eleverna till en naiv läsart. Elevernas medievanor ställs också i konflikt till dem de möter i skolan.
Ett dikotomiskt tänkande präglar också lärarnas retorik om läsning, t.ex. genom att eleven antingen läser kritiskt
eller naivt. Genom att använda läsarterna kreativ läsning och mediereflexivitet syns några få resonemang som
uppluckrar dikotomin, men dessa är undantag. Ett tredje betydelsefullt resultat för undersökningen är att
läsartsanalysen erbjuder flera sätt att beskriva läsning inom skolan. Till skillnad från tidigare
svenskämnesdidaktisk forskning används här fler än ett läsartspar. Detta medför att beskrivningen av
möjliggjorda och premierade läsarter nyanseras. För läraryrket i allmänhet och svenskläraryrket i synnerhet är
detta betydelsefullt. Genom analysen syns att läsning och läsförståelse inte låter sig beskrivas som ett antingen-
eller. Istället blottläggs hur såväl olika medier som didaktiska val erbjuder och begränsar vilka sätt att läsa som
möjliggörs. | sv |