Bortom den enkla nyttan? En undersökning av sex latinlärares syn på sitt ämne och dess möte med det senmoderna samhället
Abstract
I mycket liten grad har svensk utbildningsvetenskaplig forskning undersökt latinämnet i skolan och dess lärare,
allra minst i avseende på kunskapssyn. Utgångspunkten för denna uppsats är därför att rikta uppmärksamhet mot
detta i forskningen förbisedda område. Syftet med föreliggande arbete är mer specifikt att undersöka hur
gymnasielärare i latin motiverar sitt ämne och hur de uppfattar att ämnet betraktas av omvärlden. Arbetet vilar
teoretiskt på den tyska filosofen Jürgen Habermas’ teori om systemets kolonialisering av livsvärlden. Den
habermaska utgångspunkten innebär att samhällets yttre ramverk, i synnerhet ekonomin och politiken, i allt
större grad tränger undan människans livsvärld, vilken delvis kan förstås som hennes utrymme till
meningsbärande förståelseprocesser. Arbetet har karaktären av en kvalitativ undersökning, som utgår från
samtalsintervjuer med sex latinlärare. Materialet har analyserats ur ett diskursanalytiskt perspektiv. Resultatet
ger vid handen att drag av flera olika diskurser kan iakttas i materialet. Alla respondenter menade att latinet kan
ha en inre funktion för den som läser ämnet, ofta formulerad som en känsla av sammanhang med det förflutna
och en förståelse för det mänskliga. Latinämnet värderas således utifrån ett livsvärldsperspektiv. Även om flera
lärare menar att latinet ofta bemöts av intresse och nyfikenhet av omvärlden, menar sig andra möta en större
skepsis. I samtliga fall kan man skönja att latinets värde antingen ifrågasätts av omvärlden utifrån ett
nyttoperspektiv, eller att skolans meritpoängsystem anses leda till att eleverna väljer bort ämnet. I båda fall går
detta att relatera till den habermaska teorin, som menar att systemets inträngande i livsvärlden främjar ett
målrationellt agerande. Genom att studera lärares kunskapssyn, och de villkor som präglar denna, har arbetet
avsett att belysa ett bredare område, nämligen på vilka grunder kunskap överhuvudtaget kan värderas. Ämnet är
således grundläggande för lärares arbete, och dess relevans sträcker sig bortanför frågan om de klassiska
språken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Hohenthal, Christian
Keywords
latin
latinlärare
Habermas
kunskapssyn
diskurs
Language
sv