Det komplexa läraryrket – en studie om sex lärares yrkesvardag och dess huvudmannaskap
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur läraryrket ser ut för sex lärare med två olika huvudmän, och
undersöka vilka faktorer det är som styr och påverkar deras yrkesvardag. Finns det likheter och skillnader i yrket
mellan att vara anställd med kommunal huvudman eller med friskola som huvudman?
Frågeställning
1/ Vad gör en lärare idag och hur uppfattar hen sin yrkesroll/lärarroll?
2/ Vad är det som styr yrkesrollen idag?
3/ Hur påverkas läraryrket?
Metod
Jag har gjort en jämförande fallstudie med sex kvalitativa intervjuer. Tre lärare från en friskola och tre lärare från
en kommunal skola kunde genom djupintervjuerna uttrycka vad de faktiskt utförde i sitt yrke och vad det var
som påverkade dem mest i sin vardag. Intervjuerna ledde tillsammans med analyserna till en nyanserad
beskrivning av kommunala och friskolelärares vardag i yrkesrollen, hur de upplevde yrket och hur arbetet
påverkats.
Resultat
Studien har visat att lärarna delvis har olika arbetsuppgifter beroende av huvudman. På friskolan har lärarna mer
kringuppgifter, dessa består bland annat i att vara projektledare och genomförare för internationella projekt,
marknadssamordnare, EU-ambassadör, ansvariga för öppet hus och temadagar. De kommunala lärarna hade
fokus på undervisningen och hade i mindre utsträckning uppgifter utöver elev- eller undervisningsfrågor.
Samtliga friskolelärare uttryckte att de styrdes av yttre styrfaktorerna som i tur och ordning är huvudmannen,
dess organisering och ekonomin. Den egna professionalismen och styrdokumenten styr dem också. På den
kommunala skolan är det en annorlunda prioritering hos lärarna vad gäller de yttre styrfaktorerna. Det som
styrde dem mest var statens styrdokument, deras egen professionalism, därefter huvudmannen och ekonomin.
Elevvården styrde båda grupperna i stor utsträckning. Samtliga lärare vittnar om en hög arbetsbelastning och
intensitet men även en stor glädje till sitt arbete.
Betydelse för läraryrket
Det är relevant för läraryrkets framtid att identifiera vad lärare arbetar med och om det kan tänkas påverkas av
huvudman. Har huvudmannen makten idag att avgöra yrkesinnehållet i större utsträckning än staten, och hur ser
förutsättningarna ut för lärarna idag, är en viktig fråga att ta ställning till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Boman, Anne-Marie
Keywords
Läraryrke
lärarroll
lärare
huvudmannaskap
fris
Language
sv