dc.description.abstract | I det här examensarbetet behandlas fyra svenska som andraspråkslärares förhållningssätt gentemot
skönlitteratur i deras undervisning. Syftet med examensarbetet har varit att, med hjälp av
halvstrukturerade intervjuer, undersöka hur verksamma svenska som andraspråkslärare förhåller sig
till skönlitteratur i undervisningen. Intervjusvaren har sedan jämförts, analyserats och diskuterats med
tidigare forskning. Examensarbetet är en kvalitativ studie och har inget generaliseringssyfte, det har
snarare funnits en strävan att tolka och analysera enskilda svenska som andraspråkslärares
uppfattningar kring skönlitteratur. Genom frågor beträffande intervjupersonernas val av skönlitteratur
till undervisningen, deras syfte med skönlitteratur i undervisningen samt huruvida de ser sig själva
som överförare av ett sådant kulturarv som nämns i läroplanens värdegrund, har slutsatsen dragits att
undervisning kring skönlitteratur i undervisningen är komplex. Den är komplex på så vis att svenska
som andraspråkslärare har många aspekter att ta hänsyn och förhålla sig till när det gäller
skönlitteratur. I examensarbetet presenteras komplexa aspekter med skönlitteratur i
andraspråksundervisningen så som samhällsstrukturer, normer, språkutveckling, identitetsutveckling,
skolan demokratiseringsuppdrag, en eventuell obligatorisk litterär kanon samt kultarvsbegreppet.
Begreppet kulturarv har en särskild ställning i examensarbetet. Med bakgrund i formuleringen i
värdegrunden om att fostran och utbildning i djupare mening handlar om att överföra ett kulturarv, har
begreppet analyserats och ifrågasatts. Framförallt har slutsatsen dragits att formuleringen är diffus och
att det saknas en definition av begreppet kulturarv i läroplanen. Utan definition kan det tolkas som att
det finns ett gemensamt kulturarv vilket innebär att formuleringen inte klingar väl med kursplanen i
svenska som andraspråks uppmanande om att eleverna ska få läsa skönlitteratur från hela världen. En
av de främsta slutsatserna som presenteras i examensarbetet är att svenska som
andraspråksundervisning är komplicerad och att komplexiteten tycks ställas på sin spets när det gäller
skönlitteratur. | sv |