• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vägvalet: En studie om sambandet mellan engelska gymnasieelevers socioekonomiska bakgrund och framtidsvisioner

Abstract
Sammanfattning Undersökningens syfte är att, genom kvalitativa enkätundersökningar, studera förhållandet mellan engelska gymnasieelevers socioekonomiska bakgrund och val av framtida utbildning och yrke. Uppsatsens fokus ligger på hur elevernas framtidsvisioner tenderar att skilja sig åt beroende på faktorer som vilken skola de går på, vilken nivågrupp de placerats i, var de bor och föräldrarnas sysselsättning. De forskningsfrågor vi utgått ifrån är: Vilka faktorer är viktiga för eleverna i valet av utbildning och yrke? Vilka valmöjligheter upplever eleverna att de har när det gäller framtida yrke eller vidare studier? Hur förhåller sig elevernas studieval till deras socioekonomiska bakgrund? Enkätunderlaget har insamlats i fyra studiegrupper på två gymnasieskolor (båda genom ett slumpmässigt urval) i området Brighton & Hove i södra England och analyserats kvalitativt med stöd i teorier och forskning kring valpsykologi, utbildning och klass. Resultatet av studien visar, likt tidigare forskning, att det finns en stark koppling mellan föräldrarnas yrke, och förmodad klasstillhörighet, och elevernas val och framtidsvisioner gällande utbildning och yrke. Den ena av skolorna, med högre status och ett bättre rykte, lockar generellt sett elever från övre medelklassen som i större utsträckning väljer utbildning och arbete efter intresse samt ser dessa som ett självförverkligande medel. Den andra skolans elever kommer i större utsträckning från undre medel- och arbetarklasshem och gör utbildnings- och yrkesval utifrån ekonomi och andra aspekter som grundas i ett trygghetsbehov. De nivåindelningar som görs efter elevernas förmåga bidrar till klasskategorisering i skolorna och klassreproducering i samhället. Detta blir viktigt för läraryrket bland annat för att lärares bemötande av elever som kategoriseras som svaga är en bidragande orsak till att klassmönstren upprepas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35840
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35840_1.pdf (624.1Kb)
Date
2014
Author
Blomqvist, Ida
Palmquist, Jonna
Keywords
Utbildning
klass
val
framtid
gymnasieelever
E
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV