Show simple item record

dc.contributor.authorEngström, Joakimsv
dc.contributor.authorKarlsson, Fridasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35845
dc.description.abstractElever på gymnasiet är i en fas av livet då identitetsskapande är centralt, vilket för många innebär en strävan efter social status och kroppsideal. Syftet med studien är att undersöka ungdomars uppfattningar om hur de påverkas av kroppsideal och i vilka sammanhang det är betydelsefullt. Eftersom vi är blivande lärare är det viktigt att få insikt i hur elevernas identitetsskapande kan påverka lärandet för att på bästa sätt kunna bemöta dem i en fas av livet som av många ungdomar upplevs som förvirrande. Inom ämnet finns ett brett fält med forskning kring flickor och kroppsideal därför är det relevant att göra en studie som även inkluderar killar. Det finns mindre forskning när det gäller kroppsideal som statussymbol och även när det gäller stress som en konsekvens av idealen. Vidare är det svårt att hitta relevant forskning om hur kroppsideal kan påverka skola och lärande. Studien genomförs som en respondentundersökning i form av samtalsintervju. Personliga djupintervjuer används där respondenternas uppfattningar och tankar efterfrågas. Urvalet av respondenter är strategiskt med tio elever som läser tredje året på gymnasiet. Undersökningen genomförs på en skola i närheten av Göteborg i två klasser. En slutsats utifrån empiri och bakgrundsmaterial är att det finns en känsla bland ungdomar att aldrig vara nöjd med kroppens utseende. Ett annat resultat är att det finns en tendens bland ungdomar att inte erkänna sin egen påverkan av kroppsideal, uppfattningarna förläggs istället till andra ungdomar. Vidare visar sig kroppsidealen ha störst betydelse i ytliga sammanhang. Undersökningens viktigaste fynd är att kroppsideal kan påverka lärandet negativt i skolan. Det är viktigt att skolan kan möta elever i deras tankar kring kroppsideal och identitet. Åtgärder kan vara att öka elevers medvetenhet om hälsa och självkänsla som ett redskap för ett stå emot samhällets kroppsideal.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKroppsidealsv
dc.subjectungdomsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectsocial statussv
dc.subjectstrsv
dc.titleAlla vill förändras men inte jag -En studie om gymnasieelevers uppfattningar om kroppsidealsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record