dc.description.abstract | Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga
fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare
ska kunna jobba konstruktivt mot en mer jämställd skolmiljö. Vi har undersökt hur lärarstudenter
på Göteborgs Universitet uppfattar skolors likabehandlingsarbete med fokus på jämställdhet och
genus. Vi har ställt följande forskningsfrågor:
Vad har lärarstudenter för erfarenheter kring genus, sexualitet och jämställdhet i skolan?
Vilka tänkbara förklaringar kan ges till varför dessa erfarenheter ser ut som de gör?
Vad säger detta om likabehandlingsarbetet i skolan och vad kan lärare göra för att förbättra
detta arbete?
Vi har utgått från genusteori och queerteori samt teorier om språkets betydelse för hur människor
värderar sin omvärld. För att genomföra undersökningen har vi gjort intervjuer med både
manliga och kvinnliga lärarstudenter. På så sätt har vi fått inblick i olika grund- och
gymnasieskolors likabehandlingsarbete. Vi varvade intervjufrågor med bilder där informanterna
fick ge sina spontana reaktioner men också berätta hur de uppfattar att elever de mött hade
reagerat. I analysen av intervjuerna såg vi ett fokus på könsroller utifrån två kön — man och
kvinna — och ett osynliggörande av individer som faller mellan eller utanför dessa två. Flera av
informanterna talade om könsindelning i olika sammanhang. Våra informanter hade också
uppfattat, dels från elever men också från undervisande lärare, att de attribut och beteenden som
är svåra att identifiera och placera i en kön- och sexualitetskategori, väcker reaktioner av avsky
och förakt. Det normkritiska perspektivet verkar i många fall vara frånvarande och fokuset på
jämställdhet och genus bärs upp av ett fåtal lärare och rektorer som brinner för just detta. För att
öka jämställdheten och genusperspektivet i skolan bör verksamheten genomsyras av normkritik -
var och en som verkar i skolmiljön måste ta sitt ansvar.
Studien visade att arbetet med genus, sexualitet och jämställdhet inte var något övergripande och
genomgående för hela skolorna, utan frågor som drevs av några få eldsjälar. Förhoppningsvis
kan studien bidra till ett medvetandegörande om att detta är frågor som berör alla, samt att det i
huvudsak handlar om att som lärare våga ta upp ämnet och hantera eventuella motsättningar som
kan komma. | sv |