Show simple item record

dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35849
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna i NO-undervisningen? samt lärarnas uppfattningar om; Hur stäcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur väcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur bevaras ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? För att undersöka och besvara mitt syfte och mina forskningsfrågor med en kvalitativ ansats har jag genomfört djupintervjuer med fyra verksamma NO-lärare i grundskolans tidigare år (årskurs -6). Jag har även genomfört en eller två observationer av respektive lärares NO-undervisning för att komplettera resultatet. Intervjuerna och observationerna genomfördes i Göteborg med omnejd hösten 013. Studien belyser några gemensamma ämnesdidaktiska faktorer som väcker eller stäcker ett lustfyllt lärande i NO. Några av de mest framträdande faktorerna för att väcka ett lustfyllt lärande i NO är; att utgå ifrån elevens föreställningsvärld, att inneha goda kunskaper i NO med lust att lära ut, att variera undervisningen men använda ett naturvetenskapligt arbetssätt, att utnyttja elevernas samspel i grupper och att göra frågor produktiva. Genom att inte använda sig av ett främjande arbetssätt för det lustfyllda lärandet, riskerar läraren att stäcka lusten hos eleverna.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleStäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record