dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35849 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfyllt
lärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna i
NO-undervisningen? samt lärarnas uppfattningar om; Hur stäcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur
väcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur bevaras ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen?
För att undersöka och besvara mitt syfte och mina forskningsfrågor med en kvalitativ ansats har jag genomfört
djupintervjuer med fyra verksamma NO-lärare i grundskolans tidigare år (årskurs -6). Jag har även genomfört
en eller två observationer av respektive lärares NO-undervisning för att komplettera resultatet. Intervjuerna och
observationerna genomfördes i Göteborg med omnejd hösten 013.
Studien belyser några gemensamma ämnesdidaktiska faktorer som väcker eller stäcker ett lustfyllt lärande i NO.
Några av de mest framträdande faktorerna för att väcka ett lustfyllt lärande i NO är; att utgå ifrån elevens
föreställningsvärld, att inneha goda kunskaper i NO med lust att lära ut, att variera undervisningen men använda
ett naturvetenskapligt arbetssätt, att utnyttja elevernas samspel i grupper och att göra frågor produktiva. Genom
att inte använda sig av ett främjande arbetssätt för det lustfyllda lärandet, riskerar läraren att stäcka lusten hos
eleverna. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Stäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |