Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Carolinesv
dc.contributor.authorSvenska för tidigare åldrar, Barns och ungas uppväxtvillkor, lärandesv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35853
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkande läsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samt om de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse och om de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning. De forskningsfrågor som studien ämnade besvara var: •Vad tror lärarna är orsaken till det sjunkande läsintresset hos barn och ungdomar? •Hur planerar lärarna undervisningen för att öka elevernas läsintresse? •Vilka hinder ser lärarna att det finns för att kunna skapa en undervisning som är gynnsam för elevernas läsintresse? •Hur tror lärarna att deras eget intresse för läsning och litteratur påverkar deras undervisning? För att besvara studiens forskningsfrågor genomfördes en kvalitativ intervjuundersökning med fyra stycken lärare på mellanstadiet. Lärarnas svar har sedan analyserats och kopplats ihop med, för studien, relevant tidigare forskning. Studien visade att lärarna hade flera olika tankar kring vad som kunde vara orsaken till det sjunkande läsintresset, men samtliga var överens om att man som lärare har en möjlighet att påverka sina elever. Högläsning och ett stort utbud av böcker var något som visade sig ha en avgörande betydelse för elevers läsintresse. Studien har även visat att skolan måste ta ett större ansvar att se till att det finns bra skolbibliotek som ständigt uppdateras. Studien har dessutom visat att lärarens engagemang och intresse har en avgörande betydelse för elevernas resultat. Då undersökningar visar att svenska elevers läsintresse och läsförmåga sjunker är denna uppsats relevant för både yrkesverksamma och blivande lärare. Denna studie ger inspiration till hur man kan arbeta med läsning för att öka läsintresset i sin klass.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläsintressesv
dc.subjectläslustsv
dc.subjectläsundervisningsv
dc.subjectlitteraturusv
dc.titleLäsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintressetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record