dc.contributor.author | Andersson, Caroline | sv |
dc.contributor.author | Svenska för tidigare åldrar, Barns och ungas uppväxtvillkor, lärande | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35853 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkande
läsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samt
om de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse och
om de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning.
De forskningsfrågor som studien ämnade besvara var:
•Vad tror lärarna är orsaken till det sjunkande läsintresset hos barn och ungdomar?
•Hur planerar lärarna undervisningen för att öka elevernas läsintresse?
•Vilka hinder ser lärarna att det finns för att kunna skapa en undervisning som är gynnsam för elevernas
läsintresse?
•Hur tror lärarna att deras eget intresse för läsning och litteratur påverkar deras undervisning?
För att besvara studiens forskningsfrågor genomfördes en kvalitativ intervjuundersökning med fyra stycken
lärare på mellanstadiet. Lärarnas svar har sedan analyserats och kopplats ihop med, för studien, relevant tidigare
forskning. Studien visade att lärarna hade flera olika tankar kring vad som kunde vara orsaken till det sjunkande
läsintresset, men samtliga var överens om att man som lärare har en möjlighet att påverka sina elever.
Högläsning och ett stort utbud av böcker var något som visade sig ha en avgörande betydelse för elevers
läsintresse. Studien har även visat att skolan måste ta ett större ansvar att se till att det finns bra skolbibliotek
som ständigt uppdateras. Studien har dessutom visat att lärarens engagemang och intresse har en avgörande
betydelse för elevernas resultat.
Då undersökningar visar att svenska elevers läsintresse och läsförmåga sjunker är denna uppsats relevant för
både yrkesverksamma och blivande lärare. Denna studie ger inspiration till hur man kan arbeta med läsning för
att öka läsintresset i sin klass. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | läsintresse | sv |
dc.subject | läslust | sv |
dc.subject | läsundervisning | sv |
dc.subject | litteraturu | sv |
dc.title | Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |