Rektor - den som leder och styr? En fenomenologisk studie av några rektorers upplevelser av sitt pedagogiska ledarskap i den svenska grundskolan
Abstract
Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka och beskriva hur ett antal rektorer upplever, hanterar
och uppfattar sin professionella roll som rektorer i dagens grundskola. Frågorna som ställdes var:
Vilka förutsättningar har rektorer i grundskolan att utforma och utöva pedagogiskt ledarskap?
På vilket sätt arbetar rektorer med att kvalitetssäkra undervisningen i grundskolan?
Studien har fenomenologi som kvalitativ forskningsansats. Såväl pedagogiskt ledarskap som kvalitetssäkring av
undervisningen kan betraktas som allmänna fenomen i olika utbildningssammanhang. Studiens intresse riktas mot
olika rektorers individuella upplevelser av deras konkreta skolverkligheter och hur de mot bakgrund av dessa,
utformar sina roller. Således riktas studiens övergripande intresse mot innebörden och innehållet i sättet som dessa
fenomen realiseras genom handling av en specifik yrkesprofession. Studiens frågeställningar besvaras genom
intervjuer av 5 rektorer som är verksamma i skolor från F-9.
Studiens resultat visar på olika faktorer som påverkar rektorernas yrkesroll och förutsättningarna för deras
pedagogiska ledarskap och kvalitetssäkringen av undervisningen. Det formella ansvaret har förtydligats, de
administrativa uppgifterna har ökat vilket i sin tur bidragit till att tiden för rektors pedagogiska arbete har minskat.
Förutsättningarna skiljer sig även mellan olika skolor, där vissa rektorer upplevs har långt fler arbetsuppgifter än
vad som egentligen ryms i rektorsrollen. Det pedagogiska ledarskapet beskrivs på olika sätt av samtliga rektorer
men vissa gemensamma nämnare finns – att stödja lärare och att skapa förutsättningar för goda lärmiljöer. Av
studiens resultat framgår att ingen av skolorna har något dokument som är till för att konkret kvalitetssäkra
undervisningen. Enligt rektorerna förekommer kvalitetsredovisningar samt viss resultatuppföljning. Spontana och
planerade klassrumsobservationer förekommer på alla skolor, utom en, som ett sätt att få insyn i klassrumsarbetet.
Studien i sin helhet bidrar med att uppmärksamma rektorernas formella och informella arbetssituation samt deras
förutsättningar att vara de som leder och styr sin skola. Rektorernas arbetssituation visar sig vara komplex och
reser frågan: Vem är rektor till för?
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Ahlcrona, Anna
Keywords
rektor
skolledning
pedagogiskt ledarskap
kvalit
Language
sv