dc.contributor.author | Arvidsson, Pernilla | sv |
dc.contributor.author | Haliti, Blerand | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:14Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:14Z | |
dc.date.issued | 0000 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35862 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka lärares syn på hur kunskapskraven i Svenska 1 har förändrats i
jämförelse med betygskriterierna i Svenska A som de hette tidigare. För att få svar på syftet har kvalitativa
intervjuer genomförts med åtta lärare samt en gruppdiskussion med fyra lärare.
Forskningsfrågan i uppsatsen har varit: Hur har betygskriterierna ändrats i svenskämnet på gymnasiet, och vilka
för- och nackdelar innebär det enligt lärarna vid deras bedömning?
I den teoretiska bakgrunden berörs viss tidigare forskning som gjorts kring implementering av nytt betygssystem.
Enligt den tidigare forskning som finns riktas det mycket kritik kring både det normrelaterade betygssystemet
och det målrelaterade betygssystemet. Det normrelaterade fick kritik för sin utformning och det målrelaterade
fick kritik för att det fanns brister vid implementeringen vilket bidrog till orättvisa betyg. Därför finns det i den
teoretiska bakgrunden också en jämförelse mellan det normrelaterade och kriterierelaterade betygssystemet.
Forskning kring Lgy 11 är begränsad, men det finns några studentuppsatser och några utvalda har tagits upp i
denna studie som anses relevanta. Dessutom jämförs kriterierna i Svenska A med kunskapskraven i Svenska 1
för att få en bakgrund till problematiken som kan uppstå i tolkningsfrågan hos lärare.
Intervjumaterialet har analyserats genom kategorisering för att få ett centralt innehåll. Kategorierna som
utkristalliserades från materialet finns redovisade under resultatdelen.
Resultatet visar att lärare är övervägande positiva till kunskapskraven i Svenska 1, då det framförallt blir mer
rättvist med fler steg, men också att det nu är tydligare.
Betydelse för både lärare och elever är att de nya kunskapskraven medför större ansvar för båda parterna. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Betygskriterier | sv |
dc.subject | kunskapskrav | sv |
dc.subject | tolkning | sv |
dc.subject | fördelar, | sv |
dc.title | ”Fördelarna överväger nackdelarna” – En kvalitativ studie om hur svensklärare tolkar kunskapskraven i Svenska 1 jämfört med betygskriterierna i Svenska A. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |