Show simple item record

dc.contributor.authorHammar, Marcussv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:14Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:14Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35865
dc.description.abstractDetta examensarbete utreder och analyserar två frågor, nämligen hur en grupp högstadie- och gymnasielärare i Genève undervisar grammatik i främmande språk samt hur de motiverar sina elever att lära sig grammatik. Respondenterna i denna studien undervisade tyska, engelska, spanska och franska som främmande språk. Den teoretiska genomgången består av en problematisering och en analys av olika aspekter av termen grammatik följt av en genomgång av en rad vetenskapliga teoribildningar som behaviorismen och Communicative Language Teaching (CLT) och deras betydelse för språkinlärning. Den tidigare forskningen behandlar examensarbetes syfte och består av en presentation av studier som behandlat vetenskapliga teorier i grammatikundervisning samt elevers syn på grammatik och lärande. Eftersom studien genomfördes i Genève, så förklaras det schweiziska kantonala skolsytemet kortfattat följt av en beskrivning av ämnesplanerna i främmande språk för högstadiet och gymnasieskolan i Genève med omnejd. Metoden för denna studie är intervju eftersom examensarbetets syfte är att fördjupa kunskapen om grammatikundervisning och motivation. Resultatet visade att grammatik uppskattas vara en viktig komponent i språkundervisningen av lärarna. Lärarna ansåg vidare att grammatik inte bör undervisas explicit utan dess syfte skulle istället vara att understödja elevens kommunikativa förmågor. De flesta av lärarna undervisade grammatik på modersmålet (franska) eftersom de ansåg att språkförbistringen inte fick stå i vägen för det grammatiska innehållet. Ytterligare, så visade den tidigare forskningen att elever anser att grammatik är ett tråkigt ämne att studera. Många av respondenterna ansåg dock att eleverna inser att grammatik är ett värdefullt verktyg för att lära sig ett språk snabbt. Grammatiken beskrivs av en betydande del av lärarna som en slags säkerhet och trygghet för elevernas inlärning. För att motivera sina elever att tillägna sig grammatik använder sig lärarna främst av tre olika kategorier nämligen spel och tävlingar, övningar för att stärka gruppdynamiken samt interaktiva aktiviteter. Denna studie har undersökt lärarnas åsikter om grammatik; en givande vidareutveckling skulle kunna vara att även ta elevernas åsikter i beaktande och undersöka deras syn på grammatik och motivation.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectgrammatiksv
dc.subjectCommunicative Language Teachingsv
dc.subjectdidaktsv
dc.titleGrammatikens didaktiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record