dc.description.abstract | Detta examensarbete utreder och analyserar två frågor, nämligen hur en grupp högstadie- och
gymnasielärare i Genève undervisar grammatik i främmande språk samt hur de motiverar sina
elever att lära sig grammatik. Respondenterna i denna studien undervisade tyska, engelska, spanska
och franska som främmande språk. Den teoretiska genomgången består av en problematisering och
en analys av olika aspekter av termen grammatik följt av en genomgång av en rad vetenskapliga
teoribildningar som behaviorismen och Communicative Language Teaching (CLT) och deras
betydelse för språkinlärning. Den tidigare forskningen behandlar examensarbetes syfte och består
av en presentation av studier som behandlat vetenskapliga teorier i grammatikundervisning samt
elevers syn på grammatik och lärande. Eftersom studien genomfördes i Genève, så förklaras det
schweiziska kantonala skolsytemet kortfattat följt av en beskrivning av ämnesplanerna i främmande
språk för högstadiet och gymnasieskolan i Genève med omnejd. Metoden för denna studie är
intervju eftersom examensarbetets syfte är att fördjupa kunskapen om grammatikundervisning och
motivation. Resultatet visade att grammatik uppskattas vara en viktig komponent i
språkundervisningen av lärarna. Lärarna ansåg vidare att grammatik inte bör undervisas explicit
utan dess syfte skulle istället vara att understödja elevens kommunikativa förmågor. De flesta av
lärarna undervisade grammatik på modersmålet (franska) eftersom de ansåg att språkförbistringen
inte fick stå i vägen för det grammatiska innehållet. Ytterligare, så visade den tidigare forskningen
att elever anser att grammatik är ett tråkigt ämne att studera. Många av respondenterna ansåg dock
att eleverna inser att grammatik är ett värdefullt verktyg för att lära sig ett språk snabbt.
Grammatiken beskrivs av en betydande del av lärarna som en slags säkerhet och trygghet för
elevernas inlärning. För att motivera sina elever att tillägna sig grammatik använder sig lärarna
främst av tre olika kategorier nämligen spel och tävlingar, övningar för att stärka gruppdynamiken
samt interaktiva aktiviteter. Denna studie har undersökt lärarnas åsikter om grammatik; en givande
vidareutveckling skulle kunna vara att även ta elevernas åsikter i beaktande och undersöka deras
syn på grammatik och motivation. | sv |