Ämnesövergripande arbete med idrott och hälsa - en studie om lärares attityder på en gymnasieskola
Abstract
Syftet med denna studie är att kartlägga en gymnasieskolas lärares attityder vad gäller ett ämnesövergripande arbete i
allmänhet och tillsammans med ämnet idrott och hälsa i synnerhet för att kunna skapa en bild av hur förutsättningarna
ser ut för detta arbetssätt där ämnet i fråga ingår. I styrdokumenten ingår ämnesövergripande arbete som en del av
uppdraget och hälsofrågor utgör ett ämnesövergripande kunskapsområde, vilket skapar goda möjligheter att arbeta
ämnesövergripande tillsammans med idrott och hälsa. Denna studies frågeställningar behandlar lärarnas erfarenheter av
ämnesövergripande arbete, vad de anser om arbetssättet och vilka svårigheter och möjligheter man ser med ett
ämnesövergripande arbete där ämnet idrott och hälsa ingår, vilka har ämnats besvara genom en elektronisk
enkätundersökning som har riktats till samtliga lärare på en gymnasieskola. 7 idrottslärare (100%) och 10 (71%) av de
lärare som undervisar i övriga ämnen har deltagit i studien. Resultatet visar att den enskilda faktorn som har störst
betydelse för att ett ämnesövergripande arbete ska förekomma är lärarens intresse. De som har intresse för att arbeta
ämnesövergripande med ämnet idrott och hälsa ställer sig i regel positiva till arbetssättet, ser färre svårigheter med det
och använder sig av det oftare än de som inte har ett intresse. Ungefär 3 av 10 bland de lärare som inte undervisar i
idrott och hälsa uppger att de har ett intresse av att arbeta ämnesövergripande med ämnet i fråga. Detta skulle kunna
leda till slutsatsen att det finns förutsättningar för att ämnet kommer att ingå i ämnesövergripande arbete på den aktuella
skolan. Emellertid så anger samtliga idrottslärarna att de inte har något intresse för arbetssättet och 5 av 7 idrottslärare
arbetar ämnesövergripande mindre än 1 gång/läsår. Detta indikerar att ämnesövergripande arbete säkerligen kommer att
förekomma, men inte särskilt ofta och framförallt kommer inte alla elever att få uppleva det i idrottsundervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Höglund, Rebecka
Calderon, David
Keywords
Ämnesövergripande arbete
samverkan
idrott och hä
Language
sv