• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ämnesövergripande arbete med idrott och hälsa - en studie om lärares attityder på en gymnasieskola

Abstract
Syftet med denna studie är att kartlägga en gymnasieskolas lärares attityder vad gäller ett ämnesövergripande arbete i allmänhet och tillsammans med ämnet idrott och hälsa i synnerhet för att kunna skapa en bild av hur förutsättningarna ser ut för detta arbetssätt där ämnet i fråga ingår. I styrdokumenten ingår ämnesövergripande arbete som en del av uppdraget och hälsofrågor utgör ett ämnesövergripande kunskapsområde, vilket skapar goda möjligheter att arbeta ämnesövergripande tillsammans med idrott och hälsa. Denna studies frågeställningar behandlar lärarnas erfarenheter av ämnesövergripande arbete, vad de anser om arbetssättet och vilka svårigheter och möjligheter man ser med ett ämnesövergripande arbete där ämnet idrott och hälsa ingår, vilka har ämnats besvara genom en elektronisk enkätundersökning som har riktats till samtliga lärare på en gymnasieskola. 7 idrottslärare (100%) och 10 (71%) av de lärare som undervisar i övriga ämnen har deltagit i studien. Resultatet visar att den enskilda faktorn som har störst betydelse för att ett ämnesövergripande arbete ska förekomma är lärarens intresse. De som har intresse för att arbeta ämnesövergripande med ämnet idrott och hälsa ställer sig i regel positiva till arbetssättet, ser färre svårigheter med det och använder sig av det oftare än de som inte har ett intresse. Ungefär 3 av 10 bland de lärare som inte undervisar i idrott och hälsa uppger att de har ett intresse av att arbeta ämnesövergripande med ämnet i fråga. Detta skulle kunna leda till slutsatsen att det finns förutsättningar för att ämnet kommer att ingå i ämnesövergripande arbete på den aktuella skolan. Emellertid så anger samtliga idrottslärarna att de inte har något intresse för arbetssättet och 5 av 7 idrottslärare arbetar ämnesövergripande mindre än 1 gång/läsår. Detta indikerar att ämnesövergripande arbete säkerligen kommer att förekomma, men inte särskilt ofta och framförallt kommer inte alla elever att få uppleva det i idrottsundervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35873
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35873_1.pdf (704.0Kb)
Date
2014
Author
Höglund, Rebecka
Calderon, David
Keywords
Ämnesövergripande arbete
samverkan
idrott och hä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV