dc.description.abstract | Lärare, elever och övrig personal i skolans verksamhet stöter dagligen på konflikter på olika nivåer och mellan
olika aktörer. Hur agerar lärare, rektor och annan personal på skolan då det uppstår konflikter på elevnivå? Mitt
syfte med examensarbetet är att studera personer verksamma i skolan och deras användning av dokument och
metoder som ligger till grund för skolors hantering av konflikter. Finns det dokument som berör
konflikthantering i skolan? I så fall, hur är de utformade och hur används de? Jag har i min framställning använt
mig dokumentanalys för att studera användningen av konflikthanteringsmodeller. Jag har studerat utformningen
av dokument gällande konflikthantering på olika nivåer; statlig, kommunal och lokal nivå. Jag har således varit i
kontakt med Skolverket, Göteborgs Stad, stadsdelsnämnder i kommunen och rektorer på flera skolor i Göteborgs
kommun. Resultatet av denna kontakt visar generellt att det inte finns särskilda dokument som omfattar
konflikthantering. Det finns heller inget krav på skolorna att inneha sådana dokument. Däremot ska varje skola
omfattas av en likabehandlingsplan innehållande förebyggande och åtgärdande insatser mot mobbning,
kränkande behandling och diskriminering. De didaktiska konsekvenserna kan innebära att lärarna inte har någon
strategi för hur de ska hantera konflikter, vilket i sin tur kan innebära att mycket av undervisningen går förlorad.
Detta drabbar givetvis eleverna. | sv |