Visa enkel post

dc.contributor.authorKarlsson, Malinsv
dc.contributor.authorReneland, Mathildasv
dc.contributor.authorWestberg, Andreassv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35877
dc.description.abstractMed anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares och elevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ha för elever i årskurs 3. Eftersom det är ett outforskat område ville vi ta reda på vilka uppfattningar som lärare och elever, som har genomfört proven i årskurs 3, har. Syftet med studien var alltså att belysa dessa upplevelser. Vi har i denna studie tagit fram en egen referensram som belyser sambanden mellan de olika aktörerna som är väsentliga för de lärandeprocesser som sker i skolan. I denna studie har vi utgått från både ett lärarperspektiv men även ett elevperspektiv. Kvalitativa intervjuer har därför gjorts med både lärare och elever för att få en övergripande bild av erfarenheter och upplevelser kring proven. Utifrån det resultat vi fick från intervjuerna, kan vi tydligt se att de nationella proven framförallt används ur ett summativt syfte, det vill säga gemensamt, för både lärare och elever, var att fokus låg på provresultaten och inte på att se proven som ett formativt pedagogiskt verktyg att arbeta utifrån. Motivationsaspekten är ett begrepp som är återkommande i studien, dels utifrån tidigare forskning, men också utifrån de egna resultat vi har fått från intervjuerna. Motivationen spelar en viktig roll för provresultatet och där kan också läraren vara med och påverka.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNationella provsv
dc.subjectlärandeprocessersv
dc.subjectlärares upplevesv
dc.titleHur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post