Att införliva konkret material för att väcka elevers intresse
Sammanfattning
Undersökningen syftade till att studera hur användandet av konkreta material i geometriundervisningen i två
mellanstadieklasser på en svensk skola påverkar elevernas intresse och förståelse för ämnet. För att avgränsa
området valde vi att specifikt undersöka användningen av konkret material under undervisningen av area och
omkrets. Vi intervjuade 1 elever i två parallella klasser i årskurs fem samt fem matematiklärare på samma skola.
Eleverna tillfrågades om de fått möjlighet att använda konkret material under lektionerna i area och omkrets och
hur det hade påverkat deras förståelse. Dessutom testades deras förståelse av begreppen area och omkrets genom
enkla frågor där eleven ombads förklara begreppen, beräkna uppgifter och ge exempel från verkligheten. Detta
gjorde vi för att dra parallella mellan lärarens undervisnings sätt och elevernas förståelse om begreppen area och
omkrets. Lärarna tillfrågades om sin inställning till konkret material och om de använde det i undervisningen. De
tillfrågades även om hur man bäst undervisar ämnena area och omkrets samt hur konkretisering påverkar elevernas
förståelse.
Både elever och lärare var positiva till användningen av konkreta material och ansåg att det hjälpte eleverna att
förstå begreppen bättre och väckte intresse hos eleverna. Dock var användningen av konkret material begränsad
och flera av lärarna använde det aldrig i undervisningen. Skälen som angavs var tidsbrist, personalbrist och
materialbrist. Att konkretisering och koppling av matematiska begrepp till verkligheten användes i liten
utsträckning kunde kanske förklara det faktum att eleverna under intervjuerna hade svårigheter att förklara vad
begreppen area och omkrets betydde och inte kunde ge exempel på hur dessa begrepp kan användas i verkligheten.
Dock kunde de beräkna arean och omkretsen för enkla figurer utan svårigheter något som den traditionella
undervisningen fokuserar på. Vårt arbete tyder på att konkretisering är ett uppskattat men för lite använt moment i
undervisningen som har potential att förbättra elevernas förståelse för area och omkrets och hjälpa dem att koppla
dessa viktiga begrepp till verkligheten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Saadi, Iman
Nyckelord
Konkret material
laborativt material
geometri
Språk
sv