• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att införliva konkret material för att väcka elevers intresse

Sammanfattning
Undersökningen syftade till att studera hur användandet av konkreta material i geometriundervisningen i två mellanstadieklasser på en svensk skola påverkar elevernas intresse och förståelse för ämnet. För att avgränsa området valde vi att specifikt undersöka användningen av konkret material under undervisningen av area och omkrets. Vi intervjuade 1 elever i två parallella klasser i årskurs fem samt fem matematiklärare på samma skola. Eleverna tillfrågades om de fått möjlighet att använda konkret material under lektionerna i area och omkrets och hur det hade påverkat deras förståelse. Dessutom testades deras förståelse av begreppen area och omkrets genom enkla frågor där eleven ombads förklara begreppen, beräkna uppgifter och ge exempel från verkligheten. Detta gjorde vi för att dra parallella mellan lärarens undervisnings sätt och elevernas förståelse om begreppen area och omkrets. Lärarna tillfrågades om sin inställning till konkret material och om de använde det i undervisningen. De tillfrågades även om hur man bäst undervisar ämnena area och omkrets samt hur konkretisering påverkar elevernas förståelse. Både elever och lärare var positiva till användningen av konkreta material och ansåg att det hjälpte eleverna att förstå begreppen bättre och väckte intresse hos eleverna. Dock var användningen av konkret material begränsad och flera av lärarna använde det aldrig i undervisningen. Skälen som angavs var tidsbrist, personalbrist och materialbrist. Att konkretisering och koppling av matematiska begrepp till verkligheten användes i liten utsträckning kunde kanske förklara det faktum att eleverna under intervjuerna hade svårigheter att förklara vad begreppen area och omkrets betydde och inte kunde ge exempel på hur dessa begrepp kan användas i verkligheten. Dock kunde de beräkna arean och omkretsen för enkla figurer utan svårigheter något som den traditionella undervisningen fokuserar på. Vårt arbete tyder på att konkretisering är ett uppskattat men för lite använt moment i undervisningen som har potential att förbättra elevernas förståelse för area och omkrets och hjälpa dem att koppla dessa viktiga begrepp till verkligheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35879
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35879_1.pdf (655.1Kb)
Datum
2014
Författare
Saadi, Iman
Nyckelord
Konkret material
laborativt material
geometri
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV