Show simple item record

dc.contributor.authorSaadi, Imansv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35879
dc.description.abstractUndersökningen syftade till att studera hur användandet av konkreta material i geometriundervisningen i två mellanstadieklasser på en svensk skola påverkar elevernas intresse och förståelse för ämnet. För att avgränsa området valde vi att specifikt undersöka användningen av konkret material under undervisningen av area och omkrets. Vi intervjuade 1 elever i två parallella klasser i årskurs fem samt fem matematiklärare på samma skola. Eleverna tillfrågades om de fått möjlighet att använda konkret material under lektionerna i area och omkrets och hur det hade påverkat deras förståelse. Dessutom testades deras förståelse av begreppen area och omkrets genom enkla frågor där eleven ombads förklara begreppen, beräkna uppgifter och ge exempel från verkligheten. Detta gjorde vi för att dra parallella mellan lärarens undervisnings sätt och elevernas förståelse om begreppen area och omkrets. Lärarna tillfrågades om sin inställning till konkret material och om de använde det i undervisningen. De tillfrågades även om hur man bäst undervisar ämnena area och omkrets samt hur konkretisering påverkar elevernas förståelse. Både elever och lärare var positiva till användningen av konkreta material och ansåg att det hjälpte eleverna att förstå begreppen bättre och väckte intresse hos eleverna. Dock var användningen av konkret material begränsad och flera av lärarna använde det aldrig i undervisningen. Skälen som angavs var tidsbrist, personalbrist och materialbrist. Att konkretisering och koppling av matematiska begrepp till verkligheten användes i liten utsträckning kunde kanske förklara det faktum att eleverna under intervjuerna hade svårigheter att förklara vad begreppen area och omkrets betydde och inte kunde ge exempel på hur dessa begrepp kan användas i verkligheten. Dock kunde de beräkna arean och omkretsen för enkla figurer utan svårigheter något som den traditionella undervisningen fokuserar på. Vårt arbete tyder på att konkretisering är ett uppskattat men för lite använt moment i undervisningen som har potential att förbättra elevernas förståelse för area och omkrets och hjälpa dem att koppla dessa viktiga begrepp till verkligheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonkret materialsv
dc.subjectlaborativt materialsv
dc.subjectgeometrisv
dc.titleAtt införliva konkret material för att väcka elevers intressesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record