Att bedriva högläsning i undervisningen – En jämförelse mellan årskurs 3 och 6.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med den här studien har varit att jämföra hur man bedriver högläsning i årskurs 3 respektive årskurs 6. I
undersökningen har vi genomfört samtalsintervjuer med sex verksamma lärare där tre av lärarna är verksamma i
årskurs 3 och de tre övriga i årskurs 6. Studiens resultat visar även vilka mål de respektive lärarna har samt hur
ofta de ägnar sig åt högläsning. En generell uppfattning om högläsning är att det är läraren som läser högt för
eleverna utan att ha något uppföljande samtal. I den här undersökningen vill vi ta reda på hur och med vilket
syfte lärare bedriver högläsning i sina klasser. Vi vill också jämföra hur detta skiljer sig åt mellan årskurs 3 och
årskurs 6. Detta kommer vi att göra utifrån respondenternas svar i vår undersökning men även utifrån den
teoretiska anknytningen där vi delar vad forskare och andra framträdande personer inom ämnet har att säga.
Den senaste PISA-undersökningen (01) har skapat stor debatt bland politiker och i media då resultatet visar att
svenska elevers läsförmåga har sjunkit under de senaste åren. Det finns flera spekulationer i vad som ligger
bakom det försämrade resultatet men vi anser att vi som lärare har en viktig uppgift i att stimulera elevernas
läslust och läsutveckling. Vi tror att högläsning kan vara ett av många verktyg för att öka läsförståelsen hos våra
elever. Vår studie visar att man arbetar med högläsning i både årskurs 3 och 6 men att den har ett större utrymme
i årskurs 3. Studiens resultat visar även att samtalet om det lästa har en betydande roll för elevernas läslust och
läsförståelse. Högläsningen är även betydelsefull för det sociala samspelet och bidrar till en gemenskap i
gruppen.
Vår förhoppning är att denna studie ska fungera som en inspirationskälla för verksamma lärare om hur de kan
arbeta med högläsning samt ge en förståelse till varför det är så viktigt att aldrig sluta med högläsning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Nyström, Malin
Sternefors, Linda
Keywords
Högläsning
boksamtal
läsförståelse
läslust
Language
sv