• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxor, Vad tycker eleverna? En studie om hur elever ser på läxor och hur de uppfattar att lärare arbetar med dem

Abstract
Sammanfattning: Debatten om läxor är ständigt närvarande och trots avsaknad av både riktlinjer och krav på existens från Skolverkets sida fortsätter de figurera och tas för givet i svenska skolan. Forskare hittar positiva och negativa effekter vilket gör syftet med dessa hemuppgifter oklart. Vårt syfte med studien är att undersöka elevers attityder till läxor och hur de uppfattar att läraren arbetar med dessa. Studien ämnar dessutom undersöka vad som kan tänkas ligga bakom elevens syn på. Följande frågeställningar har formulerats: Vilka attityder har elever till läxor? Hur uppfattar elever att lärare arbetar med läxor? Finns det skillnader mellan elever med avseende på vilken inställning eleverna har till läxor. Skillnader undersöks med avseende på: - Kön - Etnicitet - Upplevda skolresultat Tidigare forskning visar flera varierande syften med läxor. Bland annat stärker läxor kontakten med hemmet, elevens personliga utveckling och elevens studievanor och disciplin. Dessutom har flera undersökningar visat att de stärker elevens studieresultat. Dock så gynnar det inte alla elever, de som har en allmänt negativ syn på skolan har även det till läxor. Den tidigare forskning som redogörs i studien går igenom ett antal potentiella bakomliggande faktorer till olika attityder gällande läxor. Vårt resultat visar att läxor upplevs som mer positiva om de följs upp, kontrolleras och om det finns möjlighet att få hjälp i skolan eller i hemmet. Vår slutats är att elevers negativa attityd till läxor grundar sig i brist på planering av de uppgifter läxorna består av, lärarna måste få mer tid till planering av uppgifterna samt att läxor kan användas som verktyg för disciplinering och maktutövande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35886
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35886_1.pdf (700.7Kb)
Date
2014
Author
Agebjörn, Markus
Gustafsson, Daniel
Stigmarker, Albin
Keywords
Läxor
Elever
Makt
Disciplin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV