dc.contributor.author | Skogström, Hanna | sv |
dc.contributor.author | Ivarsson, Kajsa | sv |
dc.contributor.author | Björklund, Sarah | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35889 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskollärarnas pedagogiska arbete i relation till utomhusmiljön i
dagens förskola. Den första frågeställningen som vi har utgått ifrån är hur förskollärare ser på utomhusmiljöns
pedagogiska betydelse samt dess möjligheter och hinder. Den andra frågeställningen är hur förskollärare
förhåller sig till utomhuspedagogiskt arbete. Den tredje frågeställningen handlar om hur förskollärare ser på
barns lek, lärande och utveckling i utomhusmiljön. Vi har genomfört samtalsintervjuer med fem förskollärare.
Metoden som vi har använt är en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visar på att utomhusvistelsen bör ha ett
genomtänkt pedagogiskt syfte. Förskollärarnas inställning till utomhuspedagogik påverkar hur de säger sig
arbeta på förskolorna. Studien visar på att utomhuspedagogiskt arbete i förskolan främjar barns lek, lärande och
utveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Utomhuspedagogik | sv |
dc.subject | utomhusmiljö | sv |
dc.subject | förskola, | sv |
dc.title | Utomhuspedagogiskt arbete inom förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |