• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan

Abstract
Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då de förfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa som ett medvetet sätt att arbeta. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av observationer, där vi observeradebarn, vi har även intervjuat pedagoger på tre förskoleavdelningar. Vår dokumentation har skett med löpande anteckningar och ljudinspelning. Resultat: Resultaten i vår undersökning visar att surfplattan är ett användbart verktyg i arbetet med barns tidiga språk, läs och skrivutveckling. Resultatet visar att barnen interagerade på liknande sätt i båda förfaranden men att pedagogen har stora möjligheter till att påverka situationen. I undersökningen framgår vikten av att pedagogen tar en aktiv roll i arbetet med surfplattan. Det framgår även att pedagogerna reflekterar och diskuterar kring arbetet med surfplattor men det är en del av verksamheten som fortfarande är under utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35895
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35895_1.pdf (890.7Kb)
Date
2014
Author
Pedersen, Camilla
Sköld, Anna
Keywords
IKT
IT
Ipad
Surfplatta
Förskola
Tidig läs- oc
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV