Undervisning utanför skolans väggar - en studie om hur fyra pedagoger resonerar kring barns lärande i relation till utomhuspedagogik
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte med studien är att ta reda på hur pedagoger som arbetar med utomhuspedagogik resonerar kring att
använda detta arbetssätt i undervisningen. Våra frågeställningar är: “Hur påverkas barns lärande av
utomhuspedagogik enligt pedagogerna? och “Hur kan elever med koncentrationssvårigheter gynnas av
utomhuspedagogik enligt pedagogerna?” I inledningen till arbetet har vi med en begreppsförklaring och ett kort
avsnitt om utomhuspedagogikens rötter. Vi visar på hur man kan koppla utomhuspedagogiken till
styrdokumenten för att påvisa dess relevans i undervisningen. I vår efterforskning använder vi oss av
samtalsintervju som metod. Vi intervjuade fyra pedagoger som alla är erfarna inom utomhuspedagogik och
intervjuerna skedde enskilt. I resultatet har vi analyserat fram några svarskategorier genom att relatera det
pedagogerna sa i intervjuerna till våra frågeställningar. Resultatet visar att pedagogerna lyfter en hel del saker
inom utomhuspedagogiken som påverkar barns lärande på ett fördelaktigt sätt. Till exempel så lyfter de att det är
hälsofrämjande, meningsskapande och ett sätt för att fånga upp fler elevers lärande. Några svårigheter med
arbetssättet nämns också, men det finns inga som enligt dem inte går att övervinna. Som blivande lärare och
även arbetande lärare är det bra att ha kunskap om många olika arbetssätt och också att veta hur elevers lärande
kan påverkas av dessa. Det är även bra att veta hur barn med koncentrationssvårigheter påverkas av ett visst
arbetssätt. Vår studie är ett sätt att svara på dessa frågor genom att använda oss av några erfarna
utomhuspedagogers resonemang.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Sundström, Emmelie
Johnsson, Alexandra
Keywords
Utomhuspedagogik
barns lärande
koncentrationssvå
Language
sv