• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Vad är det som är utomhuspedagogik?” - En kvalitativ studie om förskollärares kunskap om utomhuspedagogik.

Abstract
Sammanfattning: En stor undersökning gjord av PISA visar att kvalitén i skolan sjunker och allt fler elever får sämre resultat. Skolans mer sterila och stillasittande miljö kan vara en anledning till att elevernas resultat sjunker. Det finns också forskning som säger att undervisning behöver varieras och anpassas efter det individuella barnet och utomhuspedagogik är ett didaktiskt verktyg som innehåller den sortens undervisning. Det har dock visat sig att det finns många hinder för att utomhuspedagogisk verksamhet genomförs, bland annat kunskapsbrist. Syftet med det här arbetet var därför att undersöka kunskapsbristen inom utomhuspedagogik och om det fanns någon del av den som var mer svårtillgänglig än andra. Undersökningen utfördes med kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer. Informanterna var 6 stycken förskollärare verksamma inom Göteborg med omnejd fördelat på 3 stycken förskolor. För att bedöma en eventuell kunskapsbrist utformades ett mätinstrument i form av tre kategorier baserat på NCUs tredelade definition. I de tre kategorierna sorterades och tematiserades aktiviteterna förskollärarna redogjorde för. Vårt resultat visade att förskollärarna hade kunskap inom de tre kategorierna av utomhuspedagogik. Vi kunde däremot se en brist i deras förmåga att sammankoppla dem med varandra och majoriteten av dem kunde endast visa kunskap om kategorierna på en basal nivå. Ingen av dem kunde koppla de tre kategorierna till begreppet utomhuspedagogik och därmed kunde vi konstatera att de inte hade någon uppfattning av begreppets innebörd. Förskollärarna saknade en helhetsförståelse av utomhuspedagogik. Vår undersökning visar att det finns ett behov av att öka förskollärares kunskap inom utomhuspedagogik då vi tror att användandet av det i så fall skulle öka och därmed bidra till bättre kvalitét i skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35899
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35899_1.pdf (401.0Kb)
Date
2014
Author
Forsberg, Sara
Hinders, Cecilia
Keywords
utomhuspedagogik
kunskapsbrist
förskola
sinnlig
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV