Den fria leken i förskolan – Kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av den fria lekens betydelse för barns lärande
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete var att synliggöra förskollärares skilda uppfattningar av den fria leken i förskolan, hur
förskollärare ser på sin egen roll i den fria leken, samt hur de ser på den fria lekens betydelse för barns lärande.
Studiens frågeställningar är: Vilka uppfattningar har förskollärare av den fria leken i förskolan?, Vilka
uppfattningar finns om lärarens roll i den fria leken? och Vilka uppfattningar har förskollärare om betydelsen
av fri lek för barns lärande?
Vår metod var att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. I
undersökningen genomförde vi åtta samtalsintervjuer med verksamma förskollärare, som valdes ut genom ett så
kallat bekvämlighetsurval. Vi utgick från en intervjuguide med förberedda frågor. Vissa frågor ändrades och
andra tillkom eller föll bort beroende på hur dialogen med respektive förskollärare framskred.
I resultatet går det att urskilja vilka skilda uppfattningar förskollärarna har om den fria leken. Förskollärarna talar
om den fria leken som icke styrd, att barnen ges möjlighet att välja fritt utifrån den miljö och de förutsättningar
som erbjuds. Vidare talar de om lärarens roll i den fria leken som både deltagande och icke deltagande
observatör, men poängterar vikten av att alltid finnas synligt eller osynligt tillgänglig. Förskollärarna är eniga om
den fria lekens betydelse för barns lärande och menar att barnen lär sig det mesta genom att leka.
Studiens syfte och den tidigare forskning som ligger till grund för studien har betydelse för såväl verksamma
som blivande lärare inom förskolan. Lärdomen bygger på uppfattningarna av vad som menas med fri lek, vilken
roll man som lärare har i leken och vilken betydelse leken har för barns lärande. Uppfattningarna av den fria
leken påverkar hur leken kommer till uttryck i verksamheten, vilket medför konsekvenser för vilka
lärandemöjligheter som erbjuds. Det är därför angeläget att reflektera över vilken uppfattning man som
förskollärare har.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Edvardsson, Victoria
Nordgren, Emelie
Keywords
Lek
Fri lek
Förskola
Lärare
Förskollärares upp
Language
sv