”Hur skulle du känna om du inte fick vara med” – En studie om pedagogers syn på exkludering i den fria leken
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur pedagoger ser på exkludering i barngruppen. Vad innebär det enligt
pedagogerna, vad kan det ge för konsekvenser att bli exkluderad och vad kan man vidta för åtgärder? Hur
påverkas barnen av pedagogernas uppfattningar av uteslutning? För att ta reda på detta har vi samtalat med
pedagoger med hjälp av en intervjuguide och spelat in detta med hjälp av inspelningsartefakter. Svaren har vi
sammanställt, analyserat och diskuterat med hjälp av litteratur och teoretiska perspektiv. Ämnet exkludering
anser vi vara viktigt att ha kunskap kring som blivande pedagoger. Att studera pedagogers uppfattningar kring
detta kan ge ledtrådar hur sambandet mellan uppfattningar, normer och handlande ser ut. Det kan förklara varför
uteslutning inte uppmärksammas och, tvärt om, när det hålls upp. Finns det några nämnare som belyser när detta
sker eller inte sker? Vi kan exempelvis se att pedagoger i vår studie anser att viss typ av exkludering är befogad.
Vad avgör egentligen vad de anser är befogad eller obefogad exkludering? Hur påverkar detta pedagogernas sätt
att arbeta? Vi hoppas på att svar på dessa frågor kan tillföra ny kunskap om hur det sociala arbetet på förskolan
kan drivas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Olausson, Elin
Johansson, Teresa
Jansson, Per
Keywords
Inkludering
exkludering
förskola
normer
delakt
Language
sv