• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man måste vara närvarande, annars hjälper det inte hur många vuxna man är": En intervjustudie om språkutvecklande arbete i mångkulturella förskolor

Abstract
Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra till fördjupad kunskap kring medvetna och aktiva arbetssätt som kan främja barns språkutveckling i mångkulturella förskolor samt vilka teoretiska grunder dessa arbetssätt vilar på. Studien synliggör de arbetssätt som av förskolepedagoger belyses som utvecklande för barns språkutveckling och diskuteras därefter ur de teoretiska perspektiv som presenterats som teoretisk anknytning. De frågeställningar som behandlats tematiskt är: Vilka arbetssätt/metoder upplever förskolepedagoger som utvecklande för barns språkutveckling? Hur upplever förskolepedagogerna sin roll i barns språkutveckling? Hur betraktar förskolepedagogerna begreppet språkutveckling? Samt hur betraktar förskolepedagogerna begreppet flerspråkig? Studien är en kvalitativ undersökning och bygger på samtalsintervjuer där syftet är att synliggöra förskolepedagogernas uppfattningar, vilka bygger på beprövad erfarenhet och utbildning. Resultatet av studien visar att dialogen och samspelet är gemensamt i de arbetssätt som förskolepedagogerna belyser som utvecklande för barns språkutveckling i mångkulturella förskolor. Det är även dialogen och samspelet som lyfts fram då förskolepedagogerna beskriver sina egna roller i barnens språkutveckling. De didaktiska konsekvenser som kan uppstå genom den här studien är att dialoger gällande arbetssätt som främjar barns språkutveckling i mångkulturella förskolor kan uppstå. Genom dialoger uppstår samspel och i samspelet kan arbetet med barns språkutveckling utvecklas ytterligare. Studien kan således bidra till en ökad utveckling av arbetet som rör barns språkutveckling i mångkulturella förskolor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35903
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35903_1.pdf (466.6Kb)
Date
2014
Author
Larsson Sundberg, Sofia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV