"Man måste vara närvarande, annars hjälper det inte hur många vuxna man är": En intervjustudie om språkutvecklande arbete i mångkulturella förskolor
Abstract
Sammanfattning:
Studiens syfte är att bidra till fördjupad kunskap kring medvetna och aktiva arbetssätt som kan främja barns
språkutveckling i mångkulturella förskolor samt vilka teoretiska grunder dessa arbetssätt vilar på. Studien synliggör de
arbetssätt som av förskolepedagoger belyses som utvecklande för barns språkutveckling och diskuteras därefter ur de
teoretiska perspektiv som presenterats som teoretisk anknytning.
De frågeställningar som behandlats tematiskt är: Vilka arbetssätt/metoder upplever förskolepedagoger som utvecklande
för barns språkutveckling? Hur upplever förskolepedagogerna sin roll i barns språkutveckling? Hur betraktar
förskolepedagogerna begreppet språkutveckling? Samt hur betraktar förskolepedagogerna begreppet flerspråkig?
Studien är en kvalitativ undersökning och bygger på samtalsintervjuer där syftet är att synliggöra förskolepedagogernas
uppfattningar, vilka bygger på beprövad erfarenhet och utbildning.
Resultatet av studien visar att dialogen och samspelet är gemensamt i de arbetssätt som förskolepedagogerna belyser
som utvecklande för barns språkutveckling i mångkulturella förskolor. Det är även dialogen och samspelet som lyfts
fram då förskolepedagogerna beskriver sina egna roller i barnens språkutveckling.
De didaktiska konsekvenser som kan uppstå genom den här studien är att dialoger gällande arbetssätt som främjar barns
språkutveckling i mångkulturella förskolor kan uppstå. Genom dialoger uppstår samspel och i samspelet kan arbetet
med barns språkutveckling utvecklas ytterligare. Studien kan således bidra till en ökad utveckling av arbetet som rör
barns språkutveckling i mångkulturella förskolor.
Degree
Student essay