Show simple item record

dc.contributor.authorJohnson, Vibekesv
dc.contributor.authorSandberg, Yvonnesv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35905
dc.description.abstractDenna studie syftar till att studera hur förskollärare tänker kring flerspråkiga barns utvecklande av svenska och modersmål samt introducera förslag på hur förskolor kan vidareutveckla arbetet med flerspråkighet, utifrån de förutsättningar som förskollärarna i studien beskriver. De frågeställningar som vi besvarar är: Vilka olika tankesätt uttrycker förskollärare kring förskolans hinder och möjligheter att utveckla flerspråkiga barns svenska och modersmål? Vilka möjligheter kan vi se att förskollärarna i vår studie har att utifrån sina förutsättningar arbeta för att utveckla barns svenska och modersmål? Metoden för att undersöka förskollärarnas tankesätt var kvalitativa samtalsintervjuer som genomfördes med nio förskollärare på fyra olika förskolor. Intervjuerna spelades in och transkriberades efteråt. De utskrivna intervjusvaren sammanställdes och delades sedan in i fem huvudområden: förskolans roll, förutsättningar och önskemål, föräldrasamverkan, modersmålssstöd och konkret arbete i barngruppen. Dessa huvudområden ligger till grund för de analyser som beskrivs i arbetet. Ett tydligt resultat som framkom genom vår studie är att barns tillägnande av det svenska språket är ett uttalat mål i de flesta förskollärarnas arbete. Vidare framkom det att modersmål inte har samma position som svenska inom verksamheterna men att många av förskollärarna uttrycker en önskan om att vidareutveckla arbetet med flerspråkighet. Av datainsamlingen kunde vi utläsa att förskollärarna tolkar sitt pedagogiska uppdrag på olika sätt och har olika tankar om hur de vill arbeta med flerspråkighet. Detta påverkar i sin tur hur pedagogerna arbetar med barnen i barngrupperna. De didaktiska konsekvenser som vi kommer fram till är att pedagoger måste vara medvetna om språkets betydelse och att förskolan bör arbeta för att barns modersmål ska utvecklas parallellt med andraspråket, svenska.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlerspråkighet. Språkutveckling. Demokrati. Interksv
dc.titleFlerspråkighet i förskolan – En kvalitativ studie om tankar kring förskolans möjligheter att främja flerspråkiga barns språkutvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record