Show simple item record

dc.contributor.authorCollin, Emmasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35908
dc.description.abstractUppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur fyra lärare uttrycker att de undervisar om läsförståelse för att få en inblick i verksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Studiens frågeställningar handlar om vad lärare menar är väsentligt för att utveckla läsförståelse, hur viktigt de anser att läsförståelse är samt vilka didaktiska val lärarna gör i sin undervisning. Studiens syfte och frågeställningar besvaras genom intervjuer med fyra lärare i årskurs 3. Studiens resultat visar att lärarna uttryckte olika delar som väsentliga för att utveckla elevernas läsförståelse. Lärarna anser att läsförståelse är viktigt i skolans alla ämnen men att en aktiv undervisning för att främja läsförståelse mest förekommer i svenskundervisningen. Lärarnas didaktiska metodval var att arbeta med ett läsförståelsematerial, högläsning samt elevernas egen läsning i olika grad. Studien visar att lärarnas didaktiska val har en betydande roll för att öka elevernas läsförståelse. Lärarnas didaktiska val som betydande faktor är bland annat om eleverna får möjlighet att diskutera texter, vilka sorters texter de får möjlighet att bearbeta och om eleverna blir undervisade i hur man använder sig av lässtrategier. Studien gör ett nedslag i verkligheten för att försöka problematisera hur det kan komma sig att elevernas läsförståelseresultat sjunker. Studien gör inte anspråk på hur det ser ut i all undervisning utan är på så sätt mer relaterbar än generaliserbar. Studien har på så sätt betydelse för läraryrket då lärare genom studien kan ta del av andra yrkesverksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Läsförståelsens komplexitet påvisas samt vikten av att som lärare få chansen att planera och diskutera sin undervisning för att kunna utmanas och utvecklas. Lärarens roll är på så sätt den viktigaste faktorn då det är läraren som väljer vilken undervisning eleverna får möta.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectläsundervisningsv
dc.subjectlärarrollsv
dc.subjectdidaktisv
dc.titleAtt undervisa i läsförståelse – En kvalitativ intervjustudie om fyra lärares undervisning i årskurs 3sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record