dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur tekniklärare i åk 4-6 betraktar och beskriver skolämnet
teknik och hur detta påverkar undervisningen. Det är även av intresse att undersöka eventuella samband
med lärares utbildning och kompetens. Som metod för att samla in empiriskt material valde vi elektronisk
enkätundersökning. För att sätta in vår studie i ett sammanhang har vi tagit del av avhandlingar,
undersökningar och rapporter med relevans för syftet. Tidigare svensk forskning kring teknikämnet finns
men är inte så omfattande. Avhandlingar som berör den nuvarande läroplanen, Lgr11, har ännu inte
publicerats vilket gör att den forskningsgenomgång som görs i denna uppsats främst utgår från Lpo94.
Utöver tidigare forskning görs en genomgång av teknikämnets framväxt i den svenska skolan samt
tidigare och nuvarande läroplaner.
Resultatet bearbetades inledningsvis genom mönsteranalys för att identifiera lärartyper med skilda sätt att
betrakta och beskriva teknikämnet. Analysarbetet resulterade i tre kategorier av lärartyper som från
kategori 1 till kategori 3 visade på en ökande grad av positivt förhållningssätt till teknik och teknikämnet
samt hur de upplever det är att undervisa i teknik. De visar också en högre grad av komplexitet i
beskrivningarna av vad teknik och teknikämnet är. Kategorierna analyserades sedan för att undersöka om
det fanns samband inom kategorierna gällande undervisningens innehåll, utformning och omfattning samt
vilken roll lärarnas utbildning spelar. Analysen visade på flera samband, bl.a. gällande hur nöjda de
känner sig med sin undervisning, hur förtrogna och trygga de känner sig med kursplan och betygsättning
och i vilken grad de känner stöd från omgivningen. Samband till utbildningsgrad visade sig på många
sätt. Exempelvis framkommer att utbildning spelar en mycket stor roll för lärarnas förhållningssätt till
teknikämnet samt avspeglar sig i undervisningskvalitén. | sv |