Lärares uppfattning av hur undervisningen i svenska och engelska påverkas av en-till-en
Abstract
Sammanfattning:
Tillgången till informationsteknik har ökat i skolan, bland annat har distributionsmodellen en-till-en – en dator till
varje elev och lärare – blivit allt vanligare. Detta innebär förändringar för undervisningen och ställer lärare inför nya
utmaningar och situationer. Av det skälet har lärarperspektivet lyfts fram i denna uppsats som syftar till att undersöka
hur lärare uppfattar att undervisningen i svenska och/eller engelska påverkas av en-till-en. Denna påverkan har även
ställts i relation till de ämnesdidaktiska synsätt som finns inom respektive ämne. Metoden är en kombination av
intervjuer och klassrumsobservationer. Undersökningen har genomförts vid en kommunal gymnasieskola i Göte-
borgsregionen och omfattar tio lärarintervjuer samt nio klassrumsobservationer. Materialet har bearbetats utifrån en
fenomenografisk forskningsansats. Resultatet redovisas utifrån uppsatsens frågeställningar, under vardera frågeställ-
ningen presenteras de uppfattningskategorier som gått att urskilja. Lärarnas sätt att erfara teknikens påverkan har
delats in i fyra kategorier: lärare och elever får tillgång till ett smidigt arbetsredskap, lärarens kontroll över ämnesin-
nehållet utmanas, tillgängligheten i tid och rum utmanar det fysiska klassrummets betydelse och digitalt material kan
gestaltas på annat sätt och i andra aktiviteter. Lärarnas uppfattningar kring teknikens påverkan på deras ämnesdidak-
tiska synsätt har delats in i tre kategorier: oförändrat, förstärkt och förskjutet ämnesdidaktiskt synsätt. Lärarna ger
även uttryck för att pedagogiska aspekter utöver de ämnesdidaktiska frågorna påverkas av tekniken: lärarens ledar-
skap utmanas och lärarens fostransuppdrag aktualiseras i ett nytt sammanhang. Resultatet diskuteras i relation till
TPACK som är en modell för att beskriva teknikens relation till ämnesdidaktik. Resultatet diskuteras även i relation
till forskning om ämnesdidaktiska synsätt och forskning om undervisning i en-till-en-miljöer. Studiens slutsatser
pekar på att tekniken har blivit en självklar del i lärarnas sätt att erfara undervisningen i en-till-en-miljön. Däremot är
tekniken inte alltid en integrerad del av lärarnas sätt att erfara undervisningens syfte och mål. Detta tyder på att det
kan finnas ett behov av didaktisk reflektion kring hur teknik kan användas på ett sätt som tydligare samspelar med
undervisningens ämnesinnehåll och didaktiska synsätt och tydligare tillvaratar de kvaliteter som en-till-en kan inne-
bära i språkundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Johansson, Niklas
Thelin, Malin
Keywords
ämnesdidaktik
språkundervisning
TPACK
en-till-e
Language
sv