Visa enkel post

dc.contributor.authorKårelind, Linneasv
dc.contributor.authorBaban, Zheyarsv
dc.contributor.authorSilvegren, Christinasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:18Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:18Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35918
dc.description.abstractStudiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta reda på användares inställning till en framtida teknologi genom att visa användarna två möjliga scenarier för den valda teknologin och på så sett få ett brett urval av synpunkter. I resultatet framgick det att respondenterna i undersökningen hade en god inställning och såg möjligheter framför faror med att använda en robot i klassrummet. Gällande ContraVision-‐metoden visade resultatet att den bidrog till fler synpunkter än om den inte hade använts, om än viss information uteblev då robotens kapacitet inte framkom tydligt. Studien har relevans i den form att dess resultat kommer att användas i vidare forskning om lärare och elevers synpunkter på robotar med empatiska förmågor.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleLärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post