dc.contributor.author | Kårelind, Linnea | sv |
dc.contributor.author | Baban, Zheyar | sv |
dc.contributor.author | Silvegren, Christina | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:18Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35918 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte har varit att undersöka lärares inställning till användning av en pedagogisk robot med empatiska förmågor i klassrummet. Till undersökningen har en specifik metod valts, ContraVision, vars avsikt är att ta reda på användares inställning till en framtida teknologi genom att visa användarna två möjliga scenarier för den valda teknologin och på så sett få ett brett urval av synpunkter. I resultatet framgick det att respondenterna i undersökningen hade en god inställning och såg möjligheter framför faror med att använda en robot i klassrummet. Gällande ContraVision-‐metoden visade resultatet att den bidrog till fler synpunkter än om den inte hade använts, om än viss information uteblev då robotens kapacitet inte framkom tydligt. Studien har relevans i den form att dess resultat kommer att användas i vidare forskning om lärare och elevers synpunkter på robotar med empatiska förmågor. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Lärares inställningar till robotar med empatiska förmågor i klassrummet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |