Militärtjänstgöring, martyrskap eller McDonald 's – Om hur studenter på Göteborgs universitet uppfattar att socialtjänsten framställs på utbildningen.
Abstract
Syftet med min uppsats var att undersöka vilka bilder socionomstudenter på termin 3 och 4 uppfattade att socionomutbildningen på Göteborgs universitet gav av Socialtjänsten. Jag har gjort en kvalitativ studie där jag haft 4 fokusgruppsintervjuer med studenter. Jag har undersökt hur studenterna uppfattar att bilden av socialtjänsten framställs, i relation till socialtjänsten som samhällsfunktion och socialtjänsten som framtida arbetsplats. Jag har analyserat mitt material med ett avstamp ur Bourdieus teorier om fält, habitus och kapital. Det framkom i min studie att socialtjänsten framställdes som en viktig samhällsinstans, men med oförmåga att fullfölja sitt uppdrag, på grund av inkompetens, stress och otillräckliga resurser. Det framkom även att socialtjänsten gav ett lågt symboliskt kapital i det sociala arbetets fält – i relation till behandlande yrken. Socialtjänsten sågs endast som en nyttig eller nödvändig erfarenhet i studenternas framtida karriärer. Slutligen presenteras tre olika strategier som studenterna anammat för att kunna relatera till socialtjänsten i sitt framtida yrkesliv. Dessa strategier benämns i min studie som militärtjänstgöring martyrskap och McDonalds. En gemensam nämnare för alla tre strategier var att ingen syftade till att ha en karriär på socialtjänsten – utan samtliga syftade till att komma vidare till behandlande yrken i sin karriär.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-10Author
Hultén, Erik
Keywords
Socialtjänst, Utbildning, Profession, Fält, Habitus, Kapital
Language
swe