• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Var tar den medvetna konsumenten vägen på semestern? - Bakomliggande orsaker till avsaknaden av ansvarstagande hos turisten

Abstract
Då turismen och det internationella resandet ökar kraftigt blir även de effekter som det medför allt mer påtagliga. Att se på dessa effekter på lokal nivå och vad det innebär för lokalbefolkningen på plats anses vara en angelägenhet då hela samhällen blir berörda av turismutvecklingen. Då det dessutom är utvecklingsländer som allt oftare är de mottagande destinationerna förstärks behovet av kunskap om turismutvecklingens innebörd, då det är här effekterna bedöms ha störst inverkan. ! När medvetna konsumtionsvanor blir ett allt vanligare fenomen bland svenskar krävs fler ställningstaganden i vardagen. Då dessa, de medvetna konsumenterna, får semester ställs de inför ett dilemma. Forskning visar nämligen att vi ändrar vårt beteende och släpper på ansvaret när vi blir turister i ett annat land. Syftet med denna studie ämnar att undersöka hur medvetenheten för turismrelaterade effekter är samt förstå de bakomliggande orsakerna till ett eventuellt förändrat beteende. Detta krävs för att undersöka om vi är medvetna om dess följder och i hur hög utsträckning vår medvetenhet påverkar vår handlande. ! Genomförandet av studien grundades på kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter som ansåg sig vara medvetna konsumenter. Intervjuerna baserades på deras senaste utlandssemester och berörde de tre dimensionerna av hållbar utveckling; ekonomi, miljö och sociokulturell.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35986
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
View/Open
gupea_2077_35986_1.pdf (388.5Kb)
Date
2014-06-10
Author
Karlsson, Theréze Lindén
Keywords
Medvetenhet
turism
Hållbar
Medveten
konsumtion
Effekter
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turism
2014/8
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV