Var tar den medvetna konsumenten vägen på semestern? - Bakomliggande orsaker till avsaknaden av ansvarstagande hos turisten
Abstract
Då turismen och det internationella resandet ökar kraftigt blir även de effekter som det medför allt
mer påtagliga. Att se på dessa effekter på lokal nivå och vad det innebär för lokalbefolkningen på
plats anses vara en angelägenhet då hela samhällen blir berörda av turismutvecklingen. Då det
dessutom är utvecklingsländer som allt oftare är de mottagande destinationerna förstärks behovet av
kunskap om turismutvecklingens innebörd, då det är här effekterna bedöms ha störst inverkan.
!
När medvetna konsumtionsvanor blir ett allt vanligare fenomen bland svenskar krävs fler
ställningstaganden i vardagen. Då dessa, de medvetna konsumenterna, får semester ställs de inför
ett dilemma. Forskning visar nämligen att vi ändrar vårt beteende och släpper på ansvaret när vi blir
turister i ett annat land. Syftet med denna studie ämnar att undersöka hur medvetenheten för
turismrelaterade effekter är samt förstå de bakomliggande orsakerna till ett eventuellt förändrat
beteende. Detta krävs för att undersöka om vi är medvetna om dess följder och i hur hög
utsträckning vår medvetenhet påverkar vår handlande.
!
Genomförandet av studien grundades på kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter som ansåg
sig vara medvetna konsumenter. Intervjuerna baserades på deras senaste utlandssemester och
berörde de tre dimensionerna av hållbar utveckling; ekonomi, miljö och sociokulturell.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-10Author
Karlsson, Theréze Lindén
Keywords
Medvetenhet
turism
Hållbar
Medveten
konsumtion
Effekter
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turism
2014/8