dc.contributor.author | Hansson, Linda | |
dc.contributor.author | Åkesson, Annie | |
dc.date.accessioned | 2014-06-12T12:14:10Z | |
dc.date.available | 2014-06-12T12:14:10Z | |
dc.date.issued | 2014-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36011 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: I december 2013 introducerades det första ramverket för integrerad
rapportering, vilket syftar till att hjälpa företag utveckla sin rapportering. Genom att använda
ramverket kan företag uppnå en mer omfattande redovisning av sitt värdeskapande. Rapporten
blir kortfattad och ämnar beskriva hur företag skapar värde på kort, medellång och lång sikt.
Konceptet är en utveckling av hållbarhetsredovisning och ambitionen är att nå ökad
hållbarhet. Sedan 90-talets skandaler inom klädbranschen har det arbetats mycket med socialt
ansvar och miljöfrågor, vilket konsumenter kan ta del av i klädföretagens rapporter. Dock
sker det diskussioner kring om informationen kan bli mer omfattande och transparent.
Syfte: Studiens syfte är att ur ett företagsperspektiv undersöka om och till vilken utsträckning
företag inom klädbranschen integrerar sina rapporter med utgångspunkt från ramverket om
integrerad rapportering samt vilka drivkrafter som ligger bakom valet av rapportutformning.
Metod: För att möjliggöra studien har kvalitativa metoder använts. Vidare har en dokumentoch
en intervjustudie genomförts. Dokumentstudien genomfördes genom en utformad
checklista som jämförs med innehållet i årsredovisningarna och ämnade undersöka hur
integrerade rapporter klädföretagen KappAhl och MQ har. För att genomföra intervjustudien
utfördes intervjuer med de båda företagen i syfte att utreda vilka drivkrafter som ligger bakom
företagens rapporteringsval.
Resultat och slutsatser: Varken KappAhl eller MQ använder sig idag helt och hållet av
integrerad rapportering och uppfyller därmed inte ramverket till hundra procent. KappAhl
lyckas enligt författarnas bedömningar uppfylla ramverket tretton procent mer än MQ. De
frågor som MQ besvarade, lyckades även KappAhl att besvara. KappAhl lyckades vidare
besvara ytterligare en del. De delar som företagen misslyckades i att uppfylla handlar om
kopplingen till värdeskapande och till företagens olika kapital. Båda företagen ser både
fördelar och utmaningar med ramverket. Drivkrafter bakom företagens rapporteringsval
tenderar att vara av samma typ, vilka främst består av att ta socialt ansvar och redovisa
transparens mot bland annat är kunder, medarbetare och fondförvaltare.
Förslag till framtida forskning: Förslag är att följa ett företag i övergångsprocessen till
integrerad rapportering, att göra en liknande studie som denna när ramverket har funnits ett
par år och etablerat sig på marknaden, samt att undersöka IIRC:s pilotprogram. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13-14-55 | sv |
dc.subject | Integrerad rapportering, hållbarhet, CSR, drivkrafter, klädbranschen. | sv |
dc.title | Integrerad rapportering och drivkrafter bakom rapporteringsval -En studie av två svenska klädföretag | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |