Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Linda
dc.contributor.authorÅkesson, Annie
dc.date.accessioned2014-06-12T12:14:10Z
dc.date.available2014-06-12T12:14:10Z
dc.date.issued2014-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36011
dc.description.abstractBakgrund och problem: I december 2013 introducerades det första ramverket för integrerad rapportering, vilket syftar till att hjälpa företag utveckla sin rapportering. Genom att använda ramverket kan företag uppnå en mer omfattande redovisning av sitt värdeskapande. Rapporten blir kortfattad och ämnar beskriva hur företag skapar värde på kort, medellång och lång sikt. Konceptet är en utveckling av hållbarhetsredovisning och ambitionen är att nå ökad hållbarhet. Sedan 90-talets skandaler inom klädbranschen har det arbetats mycket med socialt ansvar och miljöfrågor, vilket konsumenter kan ta del av i klädföretagens rapporter. Dock sker det diskussioner kring om informationen kan bli mer omfattande och transparent. Syfte: Studiens syfte är att ur ett företagsperspektiv undersöka om och till vilken utsträckning företag inom klädbranschen integrerar sina rapporter med utgångspunkt från ramverket om integrerad rapportering samt vilka drivkrafter som ligger bakom valet av rapportutformning. Metod: För att möjliggöra studien har kvalitativa metoder använts. Vidare har en dokumentoch en intervjustudie genomförts. Dokumentstudien genomfördes genom en utformad checklista som jämförs med innehållet i årsredovisningarna och ämnade undersöka hur integrerade rapporter klädföretagen KappAhl och MQ har. För att genomföra intervjustudien utfördes intervjuer med de båda företagen i syfte att utreda vilka drivkrafter som ligger bakom företagens rapporteringsval. Resultat och slutsatser: Varken KappAhl eller MQ använder sig idag helt och hållet av integrerad rapportering och uppfyller därmed inte ramverket till hundra procent. KappAhl lyckas enligt författarnas bedömningar uppfylla ramverket tretton procent mer än MQ. De frågor som MQ besvarade, lyckades även KappAhl att besvara. KappAhl lyckades vidare besvara ytterligare en del. De delar som företagen misslyckades i att uppfylla handlar om kopplingen till värdeskapande och till företagens olika kapital. Båda företagen ser både fördelar och utmaningar med ramverket. Drivkrafter bakom företagens rapporteringsval tenderar att vara av samma typ, vilka främst består av att ta socialt ansvar och redovisa transparens mot bland annat är kunder, medarbetare och fondförvaltare. Förslag till framtida forskning: Förslag är att följa ett företag i övergångsprocessen till integrerad rapportering, att göra en liknande studie som denna när ramverket har funnits ett par år och etablerat sig på marknaden, samt att undersöka IIRC:s pilotprogram.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries13-14-55sv
dc.subjectIntegrerad rapportering, hållbarhet, CSR, drivkrafter, klädbranschen.sv
dc.titleIntegrerad rapportering och drivkrafter bakom rapporteringsval -En studie av två svenska klädföretagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record