En studie av trender inom due diligence med fokus på spridning och genomslagskraft
Abstract
Bakgrund: I dagens näringsliv där nationella och internationella företagsförvärv tillhör
vardagen har due diligence-analysens relevans ökat tillsammans med antalet
undersökningsmoment. Företagens ansvar vad gäller samhällsansvar och korruptionsfrågor
debatteras ständigt i samhälle och media vilket bidragit till att CSR-due diligence och third
party-due diligence uppkommit som nya granskningsmoment vid företagsförvärv. Utöver
dessa har M&A-försäkringar uppstått som en reaktion på förvärvens allt komplexare
riskanalyser och garantiklausuler.
Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien är att beskriva hur due diligence-trender
sprids och undersöka i vilken utsträckning trenderna CSR- och third party-due diligence samt
M&A-försäkringar praktiseras av svenska förvärvsaktörer. För att uppnå syftet kommer
följande forskningsfrågor att undersökas och besvaras: Vilken genomslagskraft har de
identifierade trenderna uppnått enligt aktörer på den svenska förvärvsmarknaden? Vilka
faktorer och aktörer är mest bidragande till spridning av nya due diligence-trender?
Avgränsningar: Uppsatsen undersöker den svenska förvärvsmarknaden med fokus på
spridning och användning av tre utvalda due diligence-trender. Med due diligence-trender
avses moment och produkter som anses nya på den etablerade due diligence-marknaden.
Metod: Kvalitativa djupintervjuer har genomförts med personer verksamma på den svenska
förvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget från djupintervjuerna baseras på diskussioner
kring trenders spridning och valda trenders genomslagskraft på den svenska
förvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget analyserades med hjälp av spridningsteorierna
Diffusions of Innovations, Managementmodeteorin och produktlivscykeln.
Resultat och slutsatser: Av de valda trenderna visar resultatet att CSR-due diligence fått
störst genomslagskraft på marknaden, följt av third party-due diligence och M&Aförsäkringar.
Väsentligt bidragande faktorer till due diligence-trenders spridning som
framkommit under studien är direkt kommunikation mellan individer, grad av förståelighet
för trenden och begrepp, stora framgångsrika aktörers agerande samt nationella skillnader i
arbetsmetod vid företagsförvärv. Vidare har studien påvisat att massmedias och akademins
påverkan på trenders spridning endast är marginell.
Förslag till fortsatt forskning: Uppsatsförfattarna har identifierat tre förslag till fortsatt
forskning; en spridningsundersökning av vendor och organisatorisk due diligence, en studie
baserad på uppsatsens fokuserade trender med grund i en kvantitativ metodansats samt en
djupare undersökning av verktyget M&A-försäkringar.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-19Author
Norberg, Carl
Stenkil, Marcus
Keywords
Due diligence, trender, CSR, Third party, M&A-försäkringar, spridning,
Series/Report no.
Externredovisning
13-14-72
Language
swe