Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Agneta
dc.contributor.authorErixon, Susanne
dc.date.accessioned2014-06-25T09:13:27Z
dc.date.available2014-06-25T09:13:27Z
dc.date.issued2014-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36128
dc.description.abstractSyftet med denna studie var att undersöka om rekryteringsföretag som hjälper kommuner att rekrytera toppchefer bidrar till eller motverkar jämnare fördelning av män och kvinnor på toppen. Studien bestod av en kvantitativ del och en kvalitativ del. Samtliga kommunala toppchefsannonser och anlitade rekryteringsföretag kartlades från två stora dagstidningar, en branschtidning och en jobbsajt under januari och februari åren 2008, 2009, 2010, 2011 och 2012. Uppföljning gjordes per telefon eller hemsidor för att fastställa könet på personen som tillsattes på tjänsten. Kartläggningen kompletterades med elva intervjuer med personalchefer, rekryteringskonsulter och andra med erfarenhet av chefsrekrytering samt litteraturstudier. Till 187 kommunala toppchefstjänster rekryterades 110 män (58,9%) och 77 (41,1%) kvinnor. De flesta toppcheferna rekryterades med hjälp av ett rekryteringsföretag (64,6%). Fler kvinnor rekryterades om ett rekryteringsföretag användes jämfört med om en kommun rekryterade utan rekryteringsföretag. Två av fem rekryterade var kvinnor. Två av tre kvinnor rekryterades om en kommun tog hjälp av ett rekryteringsföretag. En av tre som rekryterades som toppchef var kvinna om en kommun rekryterade utan hjälp av rekryteringsföretag. Studiens resultat kunde inte påvisa ett statistiskt signifikant samband mellan rekryteringssätt och kön. Chi2-test har utförts. Urvalet kan ha varit för litet. Vår hypotes ”Rekryteringsföretag gör skillnad och bidrar till jämn könsfördelning vid rekrytering av kommunala toppchefer jämfört med rekrytering utan rekryteringsföretag” kunde varken antas eller förkastas. Starka samband mellan rekryteringsföretag och jämnare fördelning av män och kvinnor på toppchefstjänster påtalades emellertid av de elva respondenterna utvalda med hänsyn till deras insyn i denna typ av rekryteringsprocesser. Fördelar med att anlita ett rekryteringsföretag var framför allt att de var en specialiserad oberoende part med generell och bred kompetens av rekrytering samt tillgång till större urval av kandidater. Nackdelar var främst avsaknad av kännedom om organisationens inre liv samt rekryteringsföretagens ekonomiska intressen. Organisationskultur och homosocialitet är två av flera möjliga fallgropar/felkällor vid rekrytering. Tjänstemän bedriver rekryteringsprocesser och politiker fattar beslut om anställning av kommunala toppchefer. Den politiska och administrativa logiken följer inte samma principer. Den politiska logiken kopplar till värderingar och är inte alltid rationell, till skillnad från den administrativa logiken som eftersträvar sakkunskap och rationalitet. Denna studie bidrar med kunskap om chefsrekrytering via executive search/rekryteringsföretag, vilka är föga beforskade. Endast ett fåtal artiklar har tidigare publicerats nationellt och/eller internationellt.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectChefsrekrytering, kommunal toppchef, kön, rekryteringsföretag, executive searchföretagsv
dc.titleToppchefers kön – medveten eller omedveten rekrytering. Gör rekryteringsföretag skillnad inom kommunal sektor?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post