• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolslöjd med studiebesök

En kvalitativ studie om slöjdlärares användning av museilektioner och studiebesök i undervisningen

Abstract
Denna studies syfte är att ta reda på i hur stor utsträckning slöjdlärare använder sig av det utbud av museilektioner som finns på Göteborgs museer och institutioner. Syftet är vidare att undersöka på vilka olika sätt slöjdlärare använder sig av museilektioner i sin undervisning. Slutligen vill studien ta reda på varför slöjdlärare använder studiebesök i sin undervisning och om de inte används, vilka skäl som anges för detta. Kvalitativa semistrukturerade samtalsintervjuer har genomförts med åtta verksamma slöjdlärare som undervisar i årskurs 7-9 och arbetar inom samma stadsdel i Göteborg. Vid resultatet framkom att hälften av lärarna frekvent använt studiebesök i sin undervisning men det är enbart en av dem som gör det regelbundet varje termin med ett uttalat syfte. Den enskilt största orsaken till begränsad användning av studiebesök på museum är organisatoriska problem från skolan såsom den tid implementeringen av Lgr 11 tagit samt begränsad mängd tid för planering och studiebesök utanför skolan. Det är även svårt för lärarna att finna behöriga vikarier i slöjden, låna elever från andra ämnens lektioner då studiebesöken sker samt att energin och orken ibland tryter. En annan orsak till litet användande av studiebesök är att museerna i Göteborg och dess utställningar inte anses passa ungdomar och vara inspirerande för eleverna i de årskurser som undervisas. De ekonomiska hindren existerar inte i denna studie eftersom både museilektioner samt resor till och från skolan och studiebesök är subventionerad för alla skolelever som tillhör Göteborgs stad. Resultatet i denna studie visar att det finns olika metoder för att uppnå en fullständig undervisning där alla delar i det centrala innehållet inkluderas. Ett studiebesök är inte nödvändigt för att uppnå målen utan det går exempelvis att använda en projektor och delar av all information som finns på internet för att eleverna skall få en förståelse för hur slöjd, konsthantverk och design ser ut och fungerar i hela världen. Däremot visar en del av den forskning jag funnit i min studie att studiebesök och undervisning utanför skolans område främjar lärandet, ökar elevernas intressen för ämnet samt bidrar till att eleverna minns bättre. Min förhoppning är att denna studie skall bidra till att fler slöjdlärare använder studiebesök som en naturlig del av undervisningen. Alla de intervjuade slöjdlärarna förhåller sig dock positiva till användandet av studiebesök samt museilektioner i undervisningen och deras förhoppning är att det skall ske mer frekvent när det finns mer tid.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36169
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_36169_1.pdf (1.769Mb)
Date
2014-06-26
Author
Pile, Jonna
Keywords
Kursplanen i slöjd
Lgr 11
museipedagogik
skolorganisation
slöjd
studiebesök
Series/Report no.
Slöjdprogrammet
VT 14-13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV