Show simple item record

dc.contributor.authorHamrin, Midde
dc.date.accessioned2014-06-26T11:25:50Z
dc.date.available2014-06-26T11:25:50Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36201
dc.description.abstractBakgrund: I samband med den nya läroplanen Lgr 11 ingår kursmålet simning under rörelse i det centrala innehållet. Simningen har där fått en ännu mer framskjutande roll då elever redan i årskurs 1-3 skall få undervisning i lekar och rörelse i vatten och få träning i att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. Elever i årskurs 6 ska kunna simma 200m varav 50m i ryggläge för att nå det lägsta kunskapsmålet E i ämnet Idrott och Hälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka idrottslärares upplevelser av simundervisning i årskurs 4-6 och vad idrottslärare upplever som viktiga faktorer för att kunna genomföra undervisningen. Metod: Fyra stycken intervjuer med lärare som har behörighet i Idrott och Hälsa har genomförts. Resultat: Samtliga informanter tyckte att kunna simma var en livsviktig kunskap och att alla elever ska få möjlighet att lära sig att simma i skolan. Eftersom simningen är ett kunskapsmål som måste tränas på annan plats än på skolan upplevde samtliga informanter att det varje läsår finns en viss oro hur själva simundervisningen skall kunna genomföras för årskurs 1-6 med tanke på tid, ekonomi, tillgång till simhall och personal. Slutsats: Faktorer som ligger utanför själva simundervisningen och idrottslärarens möjlighet att påverka kan till stor del vara avgörande för hur simundervisningen genomförs på respektive skola.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIdrott och hälssv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-14sv
dc.subjectSimundervisningsv
dc.subjectsimkunnighetsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectidrott och hälsasv
dc.subjecteducationsv
dc.subjectschoolsv
dc.subjectswimmingsv
dc.titleSimundervisningens utmaningarsv
dc.title.alternativeen kvalitativ intervjustudie om idrottslärares upplevelser av simundervisning för årskurs 4-6sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record