Visa enkel post

dc.contributor.authorLarsson, Tommy
dc.contributor.authorMellenthin, Olof
dc.date.accessioned2014-06-26T11:38:09Z
dc.date.available2014-06-26T11:38:09Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36205
dc.description.abstractBakgrund och problem: De senaste decennierna har komplexiteten och variationen av olika samarbeten ökat. När komplexiteten ökar i ett samarbete ökar även behovet av koordinering samtidigt som upprättande av ett fullständigt samarbetsavtal blir svårare, vilket skapar utrymme för ett opportunistiskt beteende. En parts opportunistiska handlande kan skapa styrproblem i samarbetet. I och med den ökade variationen av samarbeten är det därför intressant att undersöka styrproblemen som kan uppkomma av samarbeten. Syfte: Syftet är att ur ett ekonomistyrningsperspektiv identifiera och beskriva okontrollerbara faktorer som kan uppkomma av en interorganisatorisk relation samt försöka förklara vilka styrmekanismer som kan tillämpas för att mildra okontrollerbarheten. Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på att undersöka samarbetet inom IT-system, produkter och service mellan en sparbank och Swedbank. Metod: Kvalitativa intervjuer har genomförts med representanter från två parter i en interorganisatorisk relation. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en analysmodell som bygger på en identifieringsprocess av okontrollerbara faktorer. Identifieringsprocessen grundar sig på en teoretisk definition av okontrollerbar faktor. Efter att identifieringen har gjorts analyseras hur den okontrollerbara faktorns effekter på ekonomistyrningen kan mildras. Resultat och slutsatser: Tre okontrollerbara faktorer har identifierats vilka kännetecknas av opportunism. Studien påvisar vikten av hur en samstämmig målbild och interaktion mellan parter kan stärka tilliten i en relation och därmed minska risken för opportunistiskt beteende. Genom studien framhävs också behovet av att kontrollera användningen av ett samarbetsavtal. Förslag till fortsatt forskning: Studien visar att i en relation där den ena parten är betydligt större än den andra kan okontrollerbarheten, av ett outsourcat IT-system, hanteras genom ökat samarbete och tillit. Vi rekommenderar starkt att vidare forskning görs på området på ett större urval för att testa om studiens resultat är generaliserbart.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries13-14-80sv
dc.subjectInterorganisatorisk relation, interorganisatoriskt samarbete, interorganisatorisk allians, interorganisatoriskt kontrakt, beroendeförhållande, ofullständigt kontrakt, opportunistiskt beteende, okontrollerbar faktor.sv
dc.titleOkontrollerbarheten i en interorganisatorisk relation –En studie av okontrollerbara faktorer i samarbetet mellan Swedbank och sparbankernasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post