Coaching inom ridsporten
En intervjustudie av rutinerade ryttares uppfattningar om relation, medvetenhet och ansvar
Abstract
Den här studien handlar om coaching inom ridsporten. Den beskriver ryttares uppfattningar, genom intervjuer, om coaching utifrån aspekterna relation, medvetenhet och ansvar. Syftet är att beskriva ryttares uppfattningar om coaching inom ramen för ridsport. Ridsport och coaching är ett område som inte är väl forskat inom och denna studie hoppas på att tillföra till ökad forskning. Coaching har olika definitioner i olika sammanhang. I den här studien används coaching som definieras att vägleda individer att uppfylla sina mål och finna egna svar genom bland annat relation, arbeta med tankesätt, problemlösningar och mentala metoder. Coaching utvecklas genom ett lärandeperspektiv, att individen upplever insikt och medvetenhet om sig själv och prestationen i fråga. Fem ryttare har intervjuats utifrån teoribegreppen relation, medvetenhet och ansvar. Utifrån deras svar och uttalanden har resultatet tagits fram. Av de teoribegreppen fanns det både likheter och olikheter utifrån ryttares uppfattningar och coaching i den här studien. Inom relation fanns likheterna att ryttare och tränare är engagerade i individens utveckling. Inom medvetenhet var likheterna att ryttare är väldigt fokuserade och koncentrerade. Inom ansvar fanns likheten att ryttare tar automatiskt väldigt stort ansvar för sin häst. De största olikheterna var att det saknas metod och strategi för att öka medvetenhet samt att ryttarna inte tar ansvar och är delaktiga i träningen ihop med tränaren. Coaching existerar inom ridsport, dock är en tolkningsfråga om det är tillräckligt mycket liknelser med coaching teorin i den här studien för att kallas för coaching inom ridsport.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Berggren, Jennie
Keywords
coachande
förhållningssätt
coaching
equestrian
ridning
ridsport
Series/Report no.
Sports Coaching programmet
VT 14-32
Language
swe