dc.contributor.author | Johansson, Sara | |
dc.contributor.author | Andersson, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2014-07-02T08:17:01Z | |
dc.date.available | 2014-07-02T08:17:01Z | |
dc.date.issued | 2014-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36356 | |
dc.description.abstract | Inledning och problem: Äldreomsorgen står inför nya utmaningar. Andelen av den äldre
befolkningen ökar samtidigt som de äldre ställer högre krav på vården, vilket medför att ämnet för
uppsatsen är högst aktuellt. Inom äldreomsorgen finns det nationella styr- och uppföljningsmetoder.
Genom uppföljningar från Socialstyrelsen vet man att det finns en hel del förbättringspotential, som
exempelvis att de äldre vill kunna vara med och påverka sin vardag mer. I uppsatsen studeras
Tubberödshus äldreboende i Tjörns kommun, där man delegerat ansvaret från staten, till kommunen
och sedan ända ner till den operativa nivån i form av en intraprenad. Med fallet studeras huruvida
personalens engagemang och kunskap kan användas för att skapa styrmedel som kan förbättra
kvaliteten för de boende.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur ett delegerat ansvar från kommun till
verksamhetsnivå kan leda till en ökad kvalité inom äldrevården. Genom att identifiera förändringar
som görs i styr- och uppföljningsmodeller vid ett delegerat ansvar avser vi kunna identifiera olika
framgångsfaktorer.
Metod: För att besvara uppsatsens syfte har en fallstudie utförts på Tubberödshus äldreboende. Det
har genomförts sex kvalitativa intervjuer. Av dessa har två mer omfattande djupintervjuer
genomförts med både kommunstyrelsens ordförande och intraprenadchefen. Resterande intervjuer
är genomförda med vårdpersonal på boendet. Vidare skapas en modell som förklarar sambanden
mellan studerade teorier, vilken används för att analysera den insamlade empirin.
Slutsatser: Genom att studera förändringar i styr- och uppföljningsmodeller vid det delegerade
ansvaret, från kommunen till äldreboendet, har framgångsfaktorer för att få ett bättre resultat
kunnat identifieras. Dessa faktorer är i det studerade fallet ekonomiskt incitament, ledarskap,
struktur och ansvarsfördelning samt motiverad personal. Framgångsfaktorerna som identifierats
lyfter fram hur verksamheten ska drivas och hur man skapar en motiverad personal. Som ett resultat
av detta får man resurser över till annat, resurser som en engagerad personal med kunskap om de
boendes behov och önskemål kan använda för att öka kvaliteten för de boende. Med ovan nämnda
framgångsfaktorer har man på Tubberödshus äldreboende lyckats skapa bättre kvalité, både för de
boende och för de anställda, utan att det har inneburit en ökad kostnad. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Industriell och finansiell ekonomi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13/14:3 | sv |
dc.title | Kan delegering till verksamhetsnivå skapa förbättrat resultat inom offentlig sektor? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |