Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Sara
dc.contributor.authorAndersson, Magdalena
dc.date.accessioned2014-07-02T08:17:01Z
dc.date.available2014-07-02T08:17:01Z
dc.date.issued2014-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36356
dc.description.abstractInledning och problem: Äldreomsorgen står inför nya utmaningar. Andelen av den äldre befolkningen ökar samtidigt som de äldre ställer högre krav på vården, vilket medför att ämnet för uppsatsen är högst aktuellt. Inom äldreomsorgen finns det nationella styr- och uppföljningsmetoder. Genom uppföljningar från Socialstyrelsen vet man att det finns en hel del förbättringspotential, som exempelvis att de äldre vill kunna vara med och påverka sin vardag mer. I uppsatsen studeras Tubberödshus äldreboende i Tjörns kommun, där man delegerat ansvaret från staten, till kommunen och sedan ända ner till den operativa nivån i form av en intraprenad. Med fallet studeras huruvida personalens engagemang och kunskap kan användas för att skapa styrmedel som kan förbättra kvaliteten för de boende. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur ett delegerat ansvar från kommun till verksamhetsnivå kan leda till en ökad kvalité inom äldrevården. Genom att identifiera förändringar som görs i styr- och uppföljningsmodeller vid ett delegerat ansvar avser vi kunna identifiera olika framgångsfaktorer. Metod: För att besvara uppsatsens syfte har en fallstudie utförts på Tubberödshus äldreboende. Det har genomförts sex kvalitativa intervjuer. Av dessa har två mer omfattande djupintervjuer genomförts med både kommunstyrelsens ordförande och intraprenadchefen. Resterande intervjuer är genomförda med vårdpersonal på boendet. Vidare skapas en modell som förklarar sambanden mellan studerade teorier, vilken används för att analysera den insamlade empirin. Slutsatser: Genom att studera förändringar i styr- och uppföljningsmodeller vid det delegerade ansvaret, från kommunen till äldreboendet, har framgångsfaktorer för att få ett bättre resultat kunnat identifieras. Dessa faktorer är i det studerade fallet ekonomiskt incitament, ledarskap, struktur och ansvarsfördelning samt motiverad personal. Framgångsfaktorerna som identifierats lyfter fram hur verksamheten ska drivas och hur man skapar en motiverad personal. Som ett resultat av detta får man resurser över till annat, resurser som en engagerad personal med kunskap om de boendes behov och önskemål kan använda för att öka kvaliteten för de boende. Med ovan nämnda framgångsfaktorer har man på Tubberödshus äldreboende lyckats skapa bättre kvalité, både för de boende och för de anställda, utan att det har inneburit en ökad kostnad.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries13/14:3sv
dc.titleKan delegering till verksamhetsnivå skapa förbättrat resultat inom offentlig sektor?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post