Show simple item record

dc.contributor.authorEinarsson, Carolina
dc.contributor.authorHolmgren, Cecilia
dc.date.accessioned2014-07-02T09:49:30Z
dc.date.available2014-07-02T09:49:30Z
dc.date.issued2014-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36374
dc.description.abstractDenna kandidatuppsats har analyserat interna parametrar som påverkar lönsamhetsmåttet RevPAR (Revenue Per Available Room/intäkt per tillgängligt rum) för hotellföretag i staden Göteborg. Syftet är att få en djupare förståelse för vilka interna parametrar som påverkar lönsamhet, samt hur och i vilken utsträckning. Studien baserades på en teoretisk referensram bestående av “Resource-based view” och flertal tidigare studier inom ämnet. Det senare ledde till ett val av tio interna parametrar, med tillhörande hypoteser för undersökningen. Empirin framställdes av insamlade värden från ett urval på 34 hotellföretag. Efter en stegvis regression och en korrigering för multikollinearitet avlägsnades fyra parametrar då de förlorade signifikans. En multipel regression och sex hypotestest utfördes sedan på den nya modellen. Detta resulterade i följande signifikanta parametrar; antal rum, antal stjärnor, konferensfaciliteter, avstånd från centrum, kostnadsfri parkering och antal anställda. Studiens resultat bekräftade den bakomliggande teorin som menade att det inte finns någon applicerbar modell för hela världen om vilka parametrar som påverkar lönsamhet hos hotell. För Göteborg visade konferensfaciliteter och därmed affärsgäster som betydande del av kundbasen störst positiv påverkan på RevPAR, därför bör denna interna parameter prioriteras vid strategiska beslut.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries13/14:13sv
dc.subjectRevPAR, interna parametrar, lönsamhet, hotellindustri, strategi, Göteborg, Resource-based viewsv
dc.titleVilka parametrar påverkar lönsamheten för hotellföretag? - en kvantitativ studie av RevPAR i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record