dc.contributor.author | Gustin, Johanna | |
dc.contributor.author | Lund, Mathilda | |
dc.date.accessioned | 2014-07-02T11:50:18Z | |
dc.date.available | 2014-07-02T11:50:18Z | |
dc.date.issued | 2014-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36392 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Den starka urbaniseringstrenden har gjort att konkurrensen om mark i städerna ökar. Detta gör
att ytkrävande aktiviteter som logistikterminaler tvingas flytta ut ur stadskärnorna och lokalisera
sig i kranskommuner (Stadsbyggnadskontoret 2009). I Göteborgs fall har flera terminaler flyttat
utåt och några av dem har lokaliserat sig i Härryda. De två kommunerna har olika förutsättningar
vad gäller resurser och kompetens vilket gör att det blir intressant att undersöka om deras
planeringsprocesser skiljer sig åt.
Problemdiskussion
Studier inom området tar ofta näringslivets perspektiv, men eftersom de lokala myndigheterna
har stort mandat i frågan är det viktigt att studera deras del i processen. Det är intressant att
undersöka hur myndigheterna hanterar att terminaler flyttar ut ur städerna på grund av
markkonkurrens, samt att studera om beslutsfattare har kunskapen som behövs för att hantera
trenden. Även om det finns många teorier kring lokalisering finns det anledning att tro att
verkligheten inte fungerar som i litteraturen (Lindholm 2012).
Syfte
Uppsatsen syftar till att undersöka kommunernas myndigheters planeringsprocesser i frågan om
lokalisering av logistikterminaler samt att kartlägga hur kunskapsläget inom logistik ser ut.
Frågeställning
Varför är logistikterminaler i Göteborg respektive Härryda lokaliserade där de är idag?
Hur väl fungerar nuvarande lokalisering?
Hur ser kunskapsläget inom logistik ut hos beslutsfattare?
Finns det samarbete respektive konkurrens mellan kommuner och/eller regioner i fråga om
logistikterminaler?
Teoretisk referensram
Den teoretiska referensramen inleds med att beskriva hur samhällsplanering fungerar idag, vilka
verktyg myndigheter har att använda sig av samt vilka intressenter de bör ta hänsyn till vid
planering. Därefter beskrivs studier om den bristande logistiska kunskapen som identifierats på
I
myndigheter och slutligen presenteras olika lokaliseringsteorier. I ett mellankapitel presenterar vi
sedan våra utvalda myndigheter samt information från kommunernas Översiktsplaner.
Metod
Vår sekundärdata består av en litteraturstudie samt en granskning av lagar, rapporter och
Översiktsplaner. Den primära datan är insamlad genom kvalitativa intervjuer med 8 noggrant
utvalda representanter från lokala myndigheter i Göteborg och Härryda samt 2 representanter
från den statliga myndigheten Trafikverket. Vi analyserade respondenternas svar utifrån olika
nyckelbegrepp och mönster och sammanställde dem i en intervjumatris och en
intervjusammanfattning.
Slutsats
I vår undersökning har vi kommit fram till att det finns skillnader i planeringsprocessen mellan
Härryda och Göteborg. Detta beror på att kommunerna har olika resurser och förutsättningar,
samt att de har olika kompetens inom logistik. De slutsatser som dragits är att nuvarande
lokalisering för terminaler beror på olika faktorer, såsom tillgång till infrastruktur och mark,
vilket styrks av teorin (Anonymous 2001). Det finns också ett arv som format hur lokaliseringen
ser ut idag. Både teorin och resultatet tyder på att en bedömning av hur väl nuvarande
lokalisering fungerar är komplex. Noggranna analyser och prognoser behöver göras (Lindholm
och Blinge 2014) för varje specifik logistikterminal. Lokaliseringsteorier och modeller
(Ekenstedt 2004) används inte inom myndigheterna och kunskapen inom logistik är generellt låg
och bör höjas, samtidigt som Trafikkontorets och Trafikverkets logistikkunskap bör utnyttjas
bättre. Det finns väldigt lite som tyder på att det finns kommunal konkurrens om
logistikterminaler, däremot finns vissa tecken på regional konkurrens. Detta gör att majoriteten
av respondenterna förespråkar ett bättre regionalt samarbete inom logistikfrågor, vilket också
ligger i linje med respektive kommuns Översiktsplan (Stadsbyggnadskontoret 2009;
Kommunstyrelsen 2012). | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13/14:2 | sv |
dc.title | Kommunala myndigheters hantering och kunskap om logistikterminalers lokalisering - En jämförande studie mellan Göteborg och Härryda, Västra Götaland | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |