dc.contributor.author | Hallberg, Fredrik | |
dc.contributor.author | Andersson, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2014-07-02T12:05:55Z | |
dc.date.available | 2014-07-02T12:05:55Z | |
dc.date.issued | 2014-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36396 | |
dc.description.abstract | Snabba leveranser har länge varit viktiga för företags logistikstruktur och skapat nytta
för verksamheten. Flygfrakt har i det avseendet varit ett fördelaktigt alternativ över
långa sträckor. På grund av höga kostnader i jämförelse med andra transportslag har
godset som fraktats ofta varit högvärdigt och volymerna små. Användningen av
flygfrakt har haft en stabil långsiktig tillväxt men alltid varit beroende av
makroekonomiska trender som konjunktur och bränslepris. Konjunkturkänsligheten
beror på de höga transportkostnaderna och företags vilja att minska dessa vid sämre
ekonomiska förutsättningar och bränslepriset har en betydande del av kostnaderna vid
flygfrakt vilket gör att prisförändringar får stort utslag.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av flygfrakt har
förändrats historiskt, hur den ser ut idag och vilka trender, utöver ovan nämnda, som
påverkar den framtida utvecklingen av flygfrakt. Vi kommer att utgå från
göteborgsregionen och vilken betydelse som företag verksamma inom den anser
flygfrakt ha ur dessa perspektiv.
De slutsatser som vi har kommit fram till är att dedikerade flygfraktsplan successivt
har bytts ut mot utnyttjandet av belly cargo (det gods som fraktas i underdelen på
passagerarplan) på grund av flygbolagens efterfrågan på högre beläggningsgrad och
resursutnyttjande per flight. Vi har även kommit fram till att flygfrakt idag används för
att täcka behovet av nödleveranser och jämna ut förändringar i efterfrågan. Fördelarna
uppstår genom flygets möjlighet till snabba leveranser och att företag därmed kan
minska sina kapitalbindningskostnader. Att lagerhålla högvärdigt gods eller större
mängder trendvaror blir mindre viktigt eftersom de kan levereras snabbt vid behov
med hjälp av flyget. Behovet av flygfrakt kommer att finnas även i framtiden.
Anledningen är att företag, med dagens utsikter i form av uteblivna substitut, är
beroende av flygets egenskaper vid snabba leveranser och därför inte kommer kunna
minska användningen mer än till en viss nivå. Vi har även sett att utvecklingen av ehandel
har haft en positiv effekt för utnyttjandet av flygfrakt hos privatpersoner.
Eftersom trenden med e-handel förväntas fortsätta öka tror vi även att nyttan av
flygfrakt kommer att bli större hos privatpersoner i framtiden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13/14:5 | sv |
dc.subject | Flygfrakt, belly cargo, Landvetter Flygplats, tidsbegränsade varor, snabba leveranser | sv |
dc.title | Flygfraktens betydelse för näringslivet i göteborgsregionen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |