Visa enkel post

dc.contributor.authorHallberg, Fredrik
dc.contributor.authorAndersson, Marcus
dc.date.accessioned2014-07-02T12:05:55Z
dc.date.available2014-07-02T12:05:55Z
dc.date.issued2014-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36396
dc.description.abstractSnabba leveranser har länge varit viktiga för företags logistikstruktur och skapat nytta för verksamheten. Flygfrakt har i det avseendet varit ett fördelaktigt alternativ över långa sträckor. På grund av höga kostnader i jämförelse med andra transportslag har godset som fraktats ofta varit högvärdigt och volymerna små. Användningen av flygfrakt har haft en stabil långsiktig tillväxt men alltid varit beroende av makroekonomiska trender som konjunktur och bränslepris. Konjunkturkänsligheten beror på de höga transportkostnaderna och företags vilja att minska dessa vid sämre ekonomiska förutsättningar och bränslepriset har en betydande del av kostnaderna vid flygfrakt vilket gör att prisförändringar får stort utslag. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av flygfrakt har förändrats historiskt, hur den ser ut idag och vilka trender, utöver ovan nämnda, som påverkar den framtida utvecklingen av flygfrakt. Vi kommer att utgå från göteborgsregionen och vilken betydelse som företag verksamma inom den anser flygfrakt ha ur dessa perspektiv. De slutsatser som vi har kommit fram till är att dedikerade flygfraktsplan successivt har bytts ut mot utnyttjandet av belly cargo (det gods som fraktas i underdelen på passagerarplan) på grund av flygbolagens efterfrågan på högre beläggningsgrad och resursutnyttjande per flight. Vi har även kommit fram till att flygfrakt idag används för att täcka behovet av nödleveranser och jämna ut förändringar i efterfrågan. Fördelarna uppstår genom flygets möjlighet till snabba leveranser och att företag därmed kan minska sina kapitalbindningskostnader. Att lagerhålla högvärdigt gods eller större mängder trendvaror blir mindre viktigt eftersom de kan levereras snabbt vid behov med hjälp av flyget. Behovet av flygfrakt kommer att finnas även i framtiden. Anledningen är att företag, med dagens utsikter i form av uteblivna substitut, är beroende av flygets egenskaper vid snabba leveranser och därför inte kommer kunna minska användningen mer än till en viss nivå. Vi har även sett att utvecklingen av ehandel har haft en positiv effekt för utnyttjandet av flygfrakt hos privatpersoner. Eftersom trenden med e-handel förväntas fortsätta öka tror vi även att nyttan av flygfrakt kommer att bli större hos privatpersoner i framtiden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries13/14:5sv
dc.subjectFlygfrakt, belly cargo, Landvetter Flygplats, tidsbegränsade varor, snabba leveransersv
dc.titleFlygfraktens betydelse för näringslivet i göteborgsregionensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post